Godkjenning av emner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krryiuk

Jeg tenker å studere ved NTNU neste år og lurte på om det er mulig "tjuvstarte" på en master. Bor i Oslo og har hørt det er mulig å ta emner ved universitet som man senere kan få godkjent ved NTNU. Noen som vet noe om dette, og hvor jeg evt finner en oversikt over hvilke emner dette gjelder?
Gjest

Hei, jeg studerer ved NTNU i Trondheim, og an si noe vedrørende dette.
Det er ingen generell liste som er utarbeidet for hvilke emner som kan godkjennes osv. , men det du kan gjøre, er å gå inn på det studieprogrammet du ønsker å gå ved NTNU , sjekke ut emneplanen med beskrivelser av hva man lærer i de ulike fagene også sammenlikne med liknende fag ved UiO.
Anta nå at du har tatt noen emner ved UiO, bestått dem også har du kommet inn på NTNU. Da må du få tak i en karakterutskrift fra UiO som viser de ulike emnene du har hatt, også sende dem til studieveilederen på studiet ditt. På den måten vil vedkommende undersøke emnene du tok og sammenligne dem med de obligatoriske emnene for studieprogrammet ditt. Dersom alt eller mye av pensum er likt for emnene ved begge skoler, så vil fagene du tok bli innpasset i graden du tar og dermed ha de ført opp.
Gjest

Hei, et godt tips (om du tenker realfag) som jeg selv benyttet meg av er å ta de to første mattefagene på UiO. Disse kan godkjenne tilsammen matte1, 2 og 3 ved NTNU slik at du sparer masse tid og får 2.5 gratis studiepoeng. Mattefagene på UiO krever mye mindre arbeid etter min mening. Det samme gjelder for kjemi og exphil, men her mister du dessverre 2.5 poeng på hvert av fagene. Til gjengjeld kan du ha semesteroppgave istedenfor eksamen som mange er kjent å gjøre det dårlig på. Hvis du i tillegg tar f.eks. Informatikk og statistikk så ender du teoretisk opp med litt mange ekstra poeng, men kan i teorien glatt få innpasset alle fagene mot ntnu sine uten problem og på den måten hoppe over nesten et helt år når du starter på NTNU. Bonus er at karakteren din på UiO ikke teller med på snittet ditt på NTNU.
Svar