Høy frihetsgrad, hypotese

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kreativthode

Hei, går gjennom sensorveiledning og finner ikke årsaken til at frihetsgrad "2000" er brukt i stedet for frihetsgrad "large".

Oppgaven lyder:
Det pastås at norske 15-åringer scorer på et nivå over 495 i matematikk. Skriv opp H0
og H1 for a teste denne påstanden. Utfør testen. Bruk signifikansnivå α = 0.01

Sensuren lyder:
H0: µ = 495 vs H1: µ > 495.

t = 499.354 − 495
85.0904/√5278

t ≈3.72

Kritisk verdi, med df = 2000, er tα=0.01 = 2.328. Vi forkaster H0.

Jeg forstår det slik at df (frihetsgrad) = N-1. Altså df = 5278-1
Svaret burde vel da være ifølge t-verdi tabellen "large", 2.326 (og ikke "2000" 2.328)

Setter pris på hjelp :)
Svar