Ta noen mattefag på UIB

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Jeg studerer informatikk ved MatNat på UIB og til våren skal jeg ha 3 valgfrie fag.

Til tross for at jeg liker programmering, synes jeg mange av informatikkfagene er ganske døve og teoretiske. Jeg liker det som er praktisk, og ved første semester tok jeg MAT111 og fikk en B. Synes faget var morsomt å lære bortsett fra epsilon delta bevis som jeg aldri helt fikk til, til tross for at jeg kunne forstå prinsippet. Har også tatt et fag som heter MNF130 og er en slags informatikk versjon av diskret matematikk. fikk også B i det.

Til våren tenker jeg kanskje å ta 3 mattefag samtidig, men jeg trenger virkelig råd!

Fagene jeg vurderer er:
MAT112 (grunnkurs i matematikk 2, en slags oppfølging til MAT111, calculus 2 eller whatever)
MAT121 (lineær algebra)
MAT131 (difflikninger)

Er det noen som har erfaring med disse fagene? Kan jeg klare alle 3 på ett semester til tross for at jeg ikke har verdens dypeste intuisjon? Jeg er god på å løse sånne puggeoppgaver, integraler og derivasjon, rekker, likninger osv, og litt dårligere på bevis etc.
Gjest

Kan legge til at MAT220 (algebra) kanskje er et alternativ til en av de, vet ikke helt hva det går i.

Og når jeg skriver at jeg ikke trives med bevis så er induksjon utelukket, hvertfall matematisk induksjon
Svar