Økonomi: Maksimere marginalnytte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ungvoksen
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 02/10-2015 18:04

Hei,

Trenger litt hjelp til å løse denne oppgaven.

Tom har 240 kroner i uka som han kan bruke på brus og pizza. Brus koster 30 kroner og en pizza koster 60 kroner.

b) Anta at Toms totale nytte av å konsumere brus og pizza er lik summen av nytten ved å konsumere brus og pizza. Anta videre at nytten varierer med antall brus og pizza han konsumerer som i tabellen nedenfor og at han bare kan konsumere hele brus og pizza. Hvor mange brus og pizza vil han konsumere hvis han maksimerer sin nytte.
Pizza+brus.PNG
Pizza+brus.PNG (12.57 kiB) Vist 2988 ganger
Jeg vet at MUx/Px = nytteenheten per krone.. Men jeg er ikke sikker på hvilke tall jeg skal bruke. Skal jeg bruke total nytte 104 (pizza), 159 (pizza og brus), eller 20 (nytteenhet for første pizza) etc..?

Jeg må finne nytteenheten for begge produkter.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Du har en variabel marginalnytte, derfor må du se på alle mulige kombinasjoner av pizza og brus. Du må finne ut når det lønner seg å bytte pizza for brus, eller omvent.
For å gjøre dette, kan du forenkle datesettet. Siden du har 240 kroner kan du maksimalt kjøpe 4 pizzaer eller 8 brus. Siden en pizza koster dobbelt så mye som en brus, kan du bytte en pizza i 2 brus.

Kjøper du 4 pizzaer er total nytte lik 68, mens bytter du en pizza mot 2 brus har du total nytte lik 100, så dette vil lønne seg. Kjøper du bare brus er total nytte 55, som ikke er optimalt. Du må derfor finne den beste kombinasjonen.
ungvoksen
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 02/10-2015 18:04

Ok, da forstår jeg! Jeg tror jeg lurer meg selv litt for det er jo ikke mulig å kjøpe 8 pizza = 104 nytte..

Takk for raskt svar da! :D
Gjest

NMBU?

Hva fikk du som svar?

Trodde man maksimerte nytten når MU_P/P_P = MU_B/P_B (P=pizza, B=brus),, men de eneste tallene jeg fikk som var like da var 1,33, 5 pizza og en brus, men han har jo ikke råd til å kjøpe 5 pizzaer...

Har du gjort oppgave 3b? (om du er på samme oppgavesett som meg :roll: )
Gjest

(samme som over)

Har kommet til at markedets samlede E-kurve ser nogenlunde slik ut (m tallene på siden er stigningstallet til hver linje), men skjønner ikke hvordan man skal komme frem til en formel?

Bilde
ungvoksen
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 02/10-2015 18:04

Gjest skrev:NMBU?

Hva fikk du som svar?

Trodde man maksimerte nytten når MU_P/P_P = MU_B/P_B (P=pizza, B=brus),, men de eneste tallene jeg fikk som var like da var 1,33, 5 pizza og en brus, men han har jo ikke råd til å kjøpe 5 pizzaer...

Har du gjort oppgave 3b? (om du er på samme oppgavesett som meg :roll: )
Denne reglen MU_P/P_P = MU_B/P_B gjelder ikke alltid, hvis man for eksempel ikke kan dele opp varen. Sjekk "Rational spending rule" s. 135 i boka (fjerde utg.)

Har ikke gjort 3 enda, gikk det til?
Svar