integrasjon med e^-bx i brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
matteelev

Hei. Jeg står virkelig fast i denne integrasjonen og lurer på om det er noen her som kan gi meg tips om hvordan jeg skal tenke, ikke nødvendigvis løsningen. Men vil gjerne forsøke å forstå fremgangsmåten så jeg lærer noe av det.

Jeg forsøker å finne det ubestemte integralet til uttrykket/brøken: (abe^(-bX)) / (a+e^(-bX))^2

a og b er i dette tilfellet positive konstanter. Uttrykket skal integreres med hensyn på X.

Ser nevner kan faktoriseres og strykes mot e^-bx i teller. Men det er kanskje en blindvei?
Tusen takk for ev. tips og råd!
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

matteelev skrev:Hei. Jeg står virkelig fast i denne integrasjonen og lurer på om det er noen her som kan gi meg tips om hvordan jeg skal tenke, ikke nødvendigvis løsningen. Men vil gjerne forsøke å forstå fremgangsmåten så jeg lærer noe av det.

Jeg forsøker å finne det ubestemte integralet til uttrykket/brøken: (abe^(-bX)) / (a+e^(-bX))^2

a og b er i dette tilfellet positive konstanter. Uttrykket skal integreres med hensyn på X.

Ser nevner kan faktoriseres og strykes mot e^-bx i teller. Men det er kanskje en blindvei?
Tusen takk for ev. tips og råd!
$$\int\frac{abe^{-bx}}{\left(a + b^{-bx}\right)^2} dx$$

La $u = a + e^{-bx}$. Da får vi at $du = -be^{-bx}dx$, så
$$\int\frac{abe^{-bx}}{\left(a + b^{-bx}\right)^2} dx = \int\frac{-a}{u^2}du = -a\int u^{-2} du = au^{-1} + C = a\left(a+e^{-bx}\right)^{-1} + C = \frac{a}{a+e^{-bx}} +C,$$
der $C\in\mathbb{R}$ er en konstant.
matteelev

Tusen hjertelig takk for din hjelp Dennis!

Det var tydelig og klar oppstilling. Kjempebra! Skjønte hva jeg gjorde feil :-) Prøvde substitusjon først, men gjorde en tåpelig feil som fikk alt til å bli et sabla rot. Så begynte å lete etter alternative fremgangsmåter som heller ikke førte noe sted. Du er en reddende engel :)
Svar