fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
emho

En gjenstand slippes fra en høyde 6,00 m over gulvet. En mann tar imot gjenstanden med hendene i høyden 1,6 m over gulvet og stanser den 0,30 m over gulvet. Vi regner med at gjenstanden har konstant akserelasjon under nedbremsingen. Tyngeakselerasjonen er 9,81m/s^2
a) hvor stor fart har gjenstanden når mannen griper den?
b)Hvor stor akselerasjon har gjenstanden under nedbremsingen?
c)Hvor lang tid tar det fra gjenstanden slippes til den stanser

Håper noen kan hjelpe. Har vært stuck med disse oppgavene i en evighet
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Videosvar på deloppgave a) og b) her: https://www.youtube.com/watch?v=AtLyZHB5qx4

Får du til c) selv da?
Gjest

FIkk a) til å bli rett. Men i følge min fasit blir b) -33,2 m/s. Vet ikke hvordan jeg kommer fram til det, ei heller hvordan jeg gjør c
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg har en skrivefeil i videoen:

Når man regner ut [tex]\frac{86.49}{2.6} \frac{m}{s^2}[/tex] så får vi selvfølgelig [tex]33.3 \frac{m}{s^2}[/tex] og ikke [tex]43.2 \frac{m}{s^2}[/tex] slik jeg har skrevet. Ellers er utregningen korrekt. :)

For å løse c)-oppgaven:

Nå vet vi at under nedbremsingen, så er [tex]a = -33.3 \frac{m}{s^2}[/tex].

Vi vet også at nedbremsingen skjer over en strekning på [tex]1.3 m[/tex], siden mannen starter å ta i mot pakken 1.6m over bakken og får stanset den 0.3m over bakken.

Videre, vet vi starthastigheten når mannen begynner å ta i mot: [tex]v_0 = 9.3 \frac{m}{s}[/tex].

Da kan vi plugge inn tall i formelen: [tex]s = v_0 \cdot t + \frac 12 a t^2[/tex] og løse likningen for [tex]t[/tex].
Svar