fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
emh

Trenger hjelp med en oppgave. Sliter veldig med bevegelseslikningene :(

Et skråplan har lengden 5,4 meter. En kloss slippes øverst på skråplanet og sklir nedover med en konstant akselerasjon på 4,9 m/s opphøyd i andre.+
a)Hva er farten til klossen ved enden av skråplanet?
b) Hvor lang tid tar bevegelsen?
c)Regn ut farten og forflytningen etter 1,0s
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

emh skrev:Trenger hjelp med en oppgave. Sliter veldig med bevegelseslikningene :(

Et skråplan har lengden 5,4 meter. En kloss slippes øverst på skråplanet og sklir nedover med en konstant akselerasjon på 4,9 m/s opphøyd i andre.+
a)Hva er farten til klossen ved enden av skråplanet?
b) Hvor lang tid tar bevegelsen?
c)Regn ut farten og forflytningen etter 1,0s
Hva er det du sliter med? Er det hvilken ligning du skal bruke, forstå hva ligningene sier, finne ut hva du får vite i oppgaven, eller noe annet?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Gjest

Hvilke likninger jeg skal bruke og hva de sier
OYV

Du får oppgitt lengda på skråplanet ( s = 5.4 m) og akselerasjonen (a = 4.9 m/s^2).Dessutan kjenner du startfarta ( [tex]v_0 = 0m/s[/tex]. Da kan du lett finne sluttfarta ved å bruke veglikninga

[tex]v_{slutt}^2 - v_{start}^2 = 2as[/tex]

Du får [tex]v_{slutt}^2 = v_{start}^2 + 2as = 0 + 2*4.9*5.4 som gir[/tex]

[tex]v_{slutt} = \sqrt{2*5.4*4.9} m/s = 7.3 m/s[/tex]

b) Når du kjenner sluttfarta kan du lett finne tida t ved å bruke fartslikninga:

[tex]v_{slutt} = v_0 + a * t[/tex]

c) Farta etter 1s ? Bruk fartslikninga ovanfor.
Forflyttinga det første sekundet ? Bruk veglikninga [tex]s = v_0t + 0.5 a * t^2[/tex]
Håpar at desse opplysningane kan vere til hjelp . Lukke til !
Gjest

tusen,tusen takk!
Gjest

Får ikke til oppg C
Vet at svaret skal være s=2,5 men jeg kommer bare frem til 2,3
Har til nå tatt kvadratroten av Vo1,5+0,5*4,9*1,5
Ser ikke hva jeg har gjort feil
OYV

Forflyttinga s = [tex]v_0t + 0.5*a*t^2[/tex] = (0*1 + 0.5*4.9*[tex]1^2[/tex]) meter = 2.45 m = 2.5m (berre to gjeldande siffer i svaret )
kimi123

hvordan regner jeg ut farten ved hjelp av en ligning?
Svar