Likning i økonomi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, jeg skal gjøre dette ganske kort.
Jeg har en oppgave som baserer seg på matematikken i en oppgave innenfor økonomi jeg holder på med. Jeg skal skrive opp alle de nødvendige definisjonene.

Din bedrift har behov for å øke salgsvolumet og vurderer om den skal bruke prisen aktivt for å øke sin markedsandel. Bedriften har i dag en dekningsgrad på 30 % og ønsker å vurdere effektene av en generell prisreduksjon på 5 %.

1) Dersom de variable og faste kostnadene er som tidligere, hvor mye må bedriften minst øke sin omsetning med i prosent for å få en positiv effekt av prisreduksjonen?

2) Vis at bedriften må øke sin omsetning med minst 50 % dersom prisreduksjonen blir 10 %?

Hva jeg har gjort:
1)

[tex]Dekningsbidrag, BD=Salgspris - Variabelkostnader[/tex]
Så : [tex]DB=x-VK[/tex]
[tex]Dekningsgrad,DG=\frac{BD}{Salgspris}[/tex]
Så: [tex]DG=\frac{DB}{x}=\frac{x-VK}{x}=0.30[/tex]
Løser om for x og får [tex]x=\frac{VK}{0.70}[/tex]
Nå skal jo salgsprisen reduseres med 5 %. Derfor lar jeg bruker jeg nå x*0.95

[tex]x=\frac{VK}{0.95\cdot0.70}=1.5\cdot VK[/tex]

betyr dette at svaret på 1) er at omsetningen må øke med 50 %??

2) Her gjør jeg det samme, men nå bruker jeg x*0.90, setter inn i likningen vi utleda og får [tex]x=\frac{VK}{0.90\cdot 0.70}=1.59\cdot VK[/tex]
Dvs. 59 % , men oppgaven sier 50 % på 2)......

Jeg håper noen kan hjelpe meg her, jeg tror ikke man trenger å kunne noen andre formler og definisjoner enn de jeg skrev opp ovenfor.
Svar