Geometri konstruksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Jeg har et problem jeg skal prøve å løse, men som jeg ikke klarer.
Her er problemet:
Velg et punkt P i planet. Konstruer en likesida trekant slik at P er et indre punkt og slik at avstanden fra P til sidene i trekanten er henholdsvis 3, 5 og 7 cm.

Hvordan skal jeg få løst denne oppgaven?
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Gjest skrev:Jeg har et problem jeg skal prøve å løse, men som jeg ikke klarer.
Her er problemet:
Velg et punkt P i planet. Konstruer en likesida trekant slik at P er et indre punkt og slik at avstanden fra P til sidene i trekanten er henholdsvis 3, 5 og 7 cm.

Hvordan skal jeg få løst denne oppgaven?
Prøv først å tegne alle punktene som er 3 cm fra den ene siden, så gjør det samme med 5.
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
OYV

Gjest skrev:Jeg har et problem jeg skal prøve å løse, men som jeg ikke klarer.
Her er problemet:
Velg et punkt P i planet. Konstruer en likesida trekant slik at P er et indre punkt og slik at avstanden fra P til sidene i trekanten er henholdsvis 3, 5 og 7 cm.

Hvordan skal jeg få løst denne oppgaven?
Konstruer tre strålar ut frå punktet P slik at desse dannar 120 grader med kvarandre. Så måler du ut 3 cm langs den eine
strålen , 5 cm langs den andre og 7 cm langs den tredje. Då har du funne fotpunkta ( F_1 , F_2 og F_3 ) for normalane frå P til dei tre sidene. Deretter reiser du i punktet F_1 ein normal til PF_1 , o.s.v.......Skjeringspunkta mellom dei tre normalane
dannar hjørna i den likesida trekanten, og oppgåva er løyst.
Svar