Kompleks tall på tangent

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Emomilol skrev:
Plutarco: Er det lov å skrive to prikkprodukter etter hverandre? Slik jeg har lært det, så tar prikkproduktet to vektorer som argument, og outputter en skalar. I utgangspunktet så er jo vektorer og skalarer to vidt forskjellige konsepter, og man kan dermed ikke prikke en vektor med en skalar, men i akkurat dette eksempelet så kan jo det reelle tallet tolkes som et komplekst tall, altså en vektor?
Edit:

Helt enig i det du sier. Generelt går det ikke bra, men her går det bra pga. at $\mathbb{R}\subset \mathbb{C}$, så skalarene er også vektorer.

Problemet er jo som du sier at $u\circ v\circ w$ ikke er veldefinert siden prikkproduktet ikke er assosiativt, så man må bruke parenteser.

Her er for øvrig flere ekvivalente definisjoner av prikkproduktet i det komplekse plan: https://proofwiki.org/wiki/Definition:D ... ex_Numbers
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Takk for svar!

Det var forøvrig en kul Wiki.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Emomilol skrev: Det var forøvrig en kul Wiki.
Ja, kul den. Veldig nedstrippet og saklig, så passer ofte godt dersom man kan teorien fra før, men bare må friske opp i et eller annet bevis. Jeg har ikke brukt den så veldig mye, men liker den minimalistiske stilen på den, som er oversiktlig og to the point. Ikke bombesikker på kvaliteten på alt der, men mye virker å være riktig etter min erfaring, selv om endel artikler er mangelfulle.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har brukt ProofWiki en del selv, for å "overbevise" meg selv om enkelte ting vi ofte tar for gitt.

Men man må være oppmerksom på at 99% av bevisene bruker resultater fra andre beviser, og hvis du ikke er forsiktig så synker du kjapt ned i veldig abstrakt teori for resultater som egentlig er veldig intuitive.
Bilde
Svar