Statistikk, nCr

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
satseralt

Heisann,

Har en oppgave "I et fødselsselskap er det 25 personer. Hva er sannsynligheten for at ingen av dem har bursdag på samme dag?".

Spørsmål 1: i fasiten er det brukt nCr for å løse problemstillingen, men den brukes vel kun når rekkefølgen spiller en rolle? Forstår det ikke.

Spørsmål 2: når jeg taster inn 365C25 på kalkulatoren blir svaret "4,92154...E+63". Mens fasiten er 43,1%. Når jeg prøver å sette stykket til "365!/340"*365^25" får jeg errror. Hjelp, noen som forstår? Har Casio fx-9860GII
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

Her ser jeg ikke hvordan du skal få bruk for binomialkoeffesienten. Den brukes når rekkefølgen ikke har noe å si, men har har den det.

Du tar antall mulige kombinasjoner om barna har bursdag på hver sin dag, og deler det på antall mulige kombinasjoner av 25 dager.
Det gir (om vi ser bort fra skuddår):
[tex]\frac{\frac{365!}{340!}}{365^{25}}*100\percent\approx43.13\percent[/tex]
Svar