Hva er 0^0

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Ant skrev:
mattemarkus skrev:
Ant skrev: Ok, da har du et år igjen til du skal velge linje i realfag. Jeg ser at Gjest har gitt bra tips til deg. :D
Det forrige innlegget ble så langt, så svarer på denne i et eget.

Jepp, 1. April er vel fristen! Regner med at vi får besøk av universitet osv på høsten, så kanskje det blir lettere å bestemme seg da. Jeg har lest om "ditt liv" i en annen post Ant, og jeg må si at jeg har stor respekt ovenfor deg og ønsker deg alt godt i livet. Av ren nysgjerrighet; hvor mye matematikkompetanse har du? Det virker som at du kan en god del matte for å si det sånn.
Jo, jeg skulle råde deg til å velge en utdanning som er gangbar i hele verden, dvs å bare studere matematikk må du nesten doktorere for å bli attraktiv på arbeidsmarkedet. Men fysikk og ingeniør utdanning er ikke dumt.

Jeg har en gammel bachelor grad i matematikk, men har glemt bort mye ettersom jeg la bort matematikken i mange år. Du forstår at matematikk er fag du glemmer fort om du ikke holder på med det kontinuerlig. Men heldigvis har jeg ikke glemt alt og jeg lærer på nytt ganske fort. Men som du sikkert leste så lider jeg av sykdommen ALS som gjør meg lammet i hele kroppen, så jeg har ikke så mye annet å gjøre enn å stimulere hjernen på denne siden. :D
Jeg har prøvd å skrive et svar på dette flere ganger, men ender opp med å bare starte på nytt igjen hver gang. Ant, jeg står virkelig i stor respekt ovenfor deg. Jeg skal ikke uttale meg om hva du går igjennom, da jeg åpenbart ikke vet det, men allikevel.

Det at du velger å bruke tid her, til å lære bort til andre, når du heller kanskje tenker at det er andre ting du skulle ønsket å fått gjort, står det så stor respekt av. Jeg håper virkelig forumet gir deg noe tilbake, fordi det fortjener du virkelig.

Når det kommer til det du sier om en gangbar utdanning, er jeg helt enig. Man får jo mye matematikk uansett hvilket realfaglig studie man velger, i bunn og grunn.
Ant
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 05/06-2017 21:45

Jo, forumet gir meg mye. Jeg kjenner meg faktisk behøvd. :D
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Betrakter vi funksjonen $f(x)=x^x$ definert for $x>0$, får vi at $lim_{x \rightarrow 0^+} \; f(x) = 1$. Dette er muligens grunnen til at noen mener at $0^0 = 1$.
Svar