Høyest volum av eske ol

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Lakshmi123

Hei!

Jeg sliter veldig med å forstå hvordan man skal gå i gang for å løse praktiske oppgaver av typen der man skal finne størst volum av en eske eller areal av en duk. F.eks

"Anne skal bestille brodering av duk. Hun ønsker en rektangulær duk med bord rundt ytterkantene og en bord på midtpartiet. Borden rundt ytterkanten koster 25kr/dm, mens borden på midtpartiet koster 100kr/dm. Hun har tenkt å bruke kr 1000 på bordene. Hva blir det største arealet på duken?"

Her vet jeg bare ikke hvor jeg skal begynne! Setter pris på om noen kan hjelpe meg med hvilken bakgrunnskunnskap jeg må lese mer på for å kunne løse slike oppgaver!
Gjest

Typisk i slike oppgaver er at du skal sette opp ligninger for å systematisere informasjonen du får oppgitt i oppgaven. Du setter opp like mange ligninger som antall ukjente du har. Videre løser du ligningsettene for en variabel og deriverer funksjonen for å finne maks/min.
Svar