basic fysikk spm

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
CharlieEppes
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 01/10-2014 17:26

En papirrull med masse m=0.1 kg har et indre hull med radius R1=2 cm og ytre radius R2=7 cm, henger på en fastspent masseløs sylinder (’oppheng’), og kan rotere friksjonsfritt om denne.
ggg.jpeg
ggg.jpeg (60.36 kiB) Vist 1109 ganger
a) Hvor stor må da kraften på opphenget være dersom papiret utsettes for krefter på F=20N?

Jeg ser at fasiten sier at kraften $T$ på opphenget må være $T = -mg -F$. Stemmer dette? Jeg tenkte at siden F ikke er rett over/under massesenteret så ville ikke all kraften gå til "nedtrekk". om noen kan utdype hadde jeg satt pris på det. :)
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Bevegelsen kan deles inn i translasjon og rotasjon.

Du har (tilnærmet) ingen translasjonsbevegelse av massemiddelpunktet, så dermed må resultantkraften være 0.

Dog bidrar F til rotasjonsbevegelse.
Svar