Fysikk - hjelp til oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
InsideSync

Hei,
Jeg har sittet å grublet over denne oppgaven i evigheter, men kommer ingen vei. Jeg mistenker at jeg tenker for komplisert, så jeg håper noen kan hjelpe meg litt på vei. Oppgaven er:

"En person sitter på en huske der tauet er 5,0 meter langt. På et tidspunkt danner husken en vinkel på 18 grader med en loddrett linje. Husken er da på vei ned men en banefart på 1,0 m/s. En annen person prøver å bremse husken med en kraft på 120N mot bevegelsretningen. Kraften virker over en avstand på 50 cm. Hvor høyt over bunnpunktet vil husken svinge opp på andre siden? Massen til personen er 82 kg. Anta at husken er masseløs og se bort fra luftmotstand."

På forhånd takk!
Lektor Tørrdal

Sett:
1/2mv^2+mgh1 -F*s =mgh

v er farten før. h1 er høyden over nullnivået du finner ved vinkelen 18 grader. F er kraften og s er 50cm. h er hvor høyt på andre siden den kommer (v er jo null i topp-posisjonen)
Svar