Fysikk hjelp!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Forkurs-ingeniør
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 29/01-2017 13:18

Får ikkje til denne ooogåven vil noen forklare meg hvordan eg ska sette den opp?
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (4.32 MiB) Vist 1792 ganger
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

a) Friksjonskraften er proporsjonal med normalkraften ([tex]F_R=\mu N[/tex])
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Forkurs-ingeniør
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 29/01-2017 13:18

Vil du hjelpe meg hvordan eg ska sette det opp? Er svaret på A 0.16?
Forkurs-ingeniør
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 29/01-2017 13:18

Treng hjelp til hvordan eg ska sette opp B, hvilken formel/utrekning eg skal bruke
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Forkurs-ingeniør skrev:Vil du hjelpe meg hvordan eg ska sette det opp? Er svaret på A 0.16?
a):

Du vet at friksjonskraften er [tex]F_R=\mu\cdot N[/tex], så vi må bare finne normalkraften. Kassen flytter seg bare mot høyre, ikke ned eller opp, så summen av kreftene i y-retning må være 0.
Altså [tex]N-Mg=0[/tex], vi kan da skrive [tex]F_R=\mu\cdot N=\mu\cdot Mg[/tex]. Vi får da at [tex]\mu=\frac{F_R}{Mg}=\frac{7.5}{4.5\cdot9.81}\approx 0.17[/tex]

b):

Da må vi finne ut hvilke krefter som virker på boksen, og hvilke som virker på loddet.
  • På boksen:
    I y-retning: [tex]N[/tex] oppover, og [tex]Mg[/tex] nedover. Summen av kreftene er 0.
    I x retning: [tex]F_R[/tex] bakover (mot venstre), og snorkraften [tex]S[/tex] mot høyre. Hva er summen av disse lik?
  • På loddet:
    I y-retning: [tex]S[/tex] oppover, og [tex]mg[/tex] nedover. Hva er summen av disse lik?
Forkurs-ingeniør skrev:Treng hjelp til hvordan eg ska sette opp B, hvilken formel/utrekning eg skal bruke
Finner du ut hva summen av kreftene er i de to siste tilfellene vet du alt du trenger. Da er resten bare algebra for å finne akselerasjonen [tex]a[/tex].

Hint:

I tunge tider, svaret foruten!
Høres omsider: "Hjelp meg Newton!"
~ Kake med tau
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Svar