Komplekse tall, røtter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Calc88
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 08/12-2013 08:41

God morgen.
Oppgaven ber meg om å skrive tallet [tex]z=-\sqrt{2}+i\sqrt{2}[/tex] til eksponentiell form, dette er greit
Svar: [tex]2e^{\frac{3\pi }{4}i} , r=2 ,\theta = \frac{-\pi }{4}[/tex]

også spør de om å beregne z^13.... Jeg tror han ber om å regne ut røttene til stk, og svaret skal bli [tex]4096\sqrt{2}-i 4096\sqrt{2}[/tex] ( liker ikke store tall..)

Men jeg for ikke dette til, dette er hva jeg har gjort til nå. Bilde når jeg regner ut dette for jeg noe helt annet...

På forhånd, Takk for hjelpen
Lord X
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 249
Registrert: 18/05-2004 17:25

Det ser ut som om du prøver å regne ut trettende-roten av z, ikke z opphøyd i 13!!

I tillegg kan det være enklere å bruke den eksponensielle formen først, i stedenfor å gå direkte til trigonometrisk form (siden du allerede har skrevet z på denne formen).

Vi får:

[tex]z^{13} = (2e^{\frac{3\pi}{4}i})^{13} = 2^{13} \cdot{e^{\frac{39\pi}{4}i}} = 2^{13} \cdot{e^{-\frac{\pi}{4}i}} = 2^{13} (\cos(\frac{\pi}{4})-i\cdot{\sin(\frac{\pi}{4})})[/tex]
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
Svar