Bachelor i Matematikk, Informatikk og Teknologi på UIO?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Jeg har søkt høyere utdanning til høsten og dette studieprogrammet gikk meg hus forbi når jeg søkte, men en fugl hvisket meg i øret at det kan være mulig å komme med allikevel.

http://www.uio.no/studier/program/mit/

Studieretningen 'Mekanikk og Teknologi' er den som frister mest.

http://www.uio.no/studier/program/mit/s ... index.html

Studieplan:

http://www.uio.no/studier/program/mit/s ... ppbygging/

Noen som har noe kjennskap eller informasjon om dette studiet? Jeg har vurdert byggingeniør, maskiningeniør og petroleumsteknologi, men vurderer om dette studiet med påfølgende master kan være vel så lurt.

Takknemlig om noen har noe av relevant informasjon å dele her. :)

Mvh

Johan Nes
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Jeg går selv studiet Matematikk, informatikk og teknologi (bachelor). Jeg er strålende fornøyd med studiet. Er det noe du lurer på angående dette studiet kan jeg prøve å hjelpe. Det andre studiet du linker til har jeg ikke noe informasjon bortsett fra det som er tilgjengelig på nett, desverre.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Oddis88 skrev:Jeg går selv studiet Matematikk, informatikk og teknologi (bachelor). Jeg er strålende fornøyd med studiet. Er det noe du lurer på angående dette studiet kan jeg prøve å hjelpe. Det andre studiet du linker til har jeg ikke noe informasjon bortsett fra det som er tilgjengelig på nett, desverre.
Høres bra ut! :)

Går du på UIO? Hvilken studieretning og hvor langt har du kommet? Det andre studiet jeg linker til er vel en av studieretningene man kan velge?

All relevant informasjon er av interesse, men det mest interessante er kanskje jobbmuligheter og hvor dette studiet stiller seg sammenlignet med for eksempel en utdanning som høyskoleingeniør + master på NTNU, som er min originale plan. Har fått inntrykk av at dette studiet, i hvert fall med master, er sidestilt med en sivilingeniørutdanning. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Og vet du om man kan ta master andre plasser i Oslo? For eksempel NTNU? Fant ikke noe om dette på sidene til UIO. :D
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Dette er jo en realfagsutdannelse, så jeg tror det vil ha en litt mer "teoretisk" tvist enn en ingeniørutdannelse. Virker på meg som det er mer regning på ingeniør, på bekostning av å gå mer inn på forklaringer (teori-oppbyggning). Correct me if I'm wrong, anyone...
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Determined skrev:Dette er jo en realfagsutdannelse, så jeg tror det vil ha en litt mer "teoretisk" tvist enn en ingeniørutdannelse. Virker på meg som det er mer regning på ingeniør, på bekostning av å gå mer inn på forklaringer (teori-oppbyggning). Correct me if I'm wrong, anyone...
Det er inntrykket jeg også har fra den andre tråden. Universitetsmatematikk har mer fokus på bevis og teori, mens på høyskole/ingeniør går det mer på regning uten at bevisførsel er like viktig.

Uansett ser det desverre ut som om det ikke er like lett å komme med på dette studiet som jeg trodde, så jeg er usikker på om det fortsatt er et reelt alternativ.

Jeg må eventuelt være enkeltemnestudent og jeg er litt usikker på hvordan det fungerer i praksis kontra å være tatt opp til selve studiet.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Forskjellen på å være enkeltemnestudent og å være tatt opp på studiet er marginal. Som enkeltemnestudent må du selv melde deg opp i kursene som er obligatoriske for MIT, og du får færre mailer fra Robin. Det første året er også gruppene delt inn etter studie, men hvis du absolutt vil holde deg med MIT-gjengen er det ikke noe problem å bytte gruppe.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

2357 skrev:Forskjellen på å være enkeltemnestudent og å være tatt opp på studiet er marginal. Som enkeltemnestudent må du selv melde deg opp i kursene som er obligatoriske for MIT, og du får færre mailer fra Robin. Det første året er også gruppene delt inn etter studie, men hvis du absolutt vil holde deg med MIT-gjengen er det ikke noe problem å bytte gruppe.
Men slik jeg skjønte det var det ikke mulig å søke opptak til programmet på andre året? Vet du noe om det? Må man være enkeltemnestudent gjennom hele studieforløpet? :)

Har du forresten noe kjennskap til selve programmet?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Bumper denne!

Fortsatt svakt interessert i studiet, selv om jeg kanskje ender opp med noe annet. Litt avhengig av hva jeg kommer inn på.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Virker nesten som om det er bygd opp etter sivil-ingeniør på NTNU. Mange av fagene ser ut til å gå igjen, hovedforskjellen er at det er mer programmering. De har 3 emner med programmering det første året ser det ut til.

Det er blant annet Generell Kjemi, de "obligatoriske" fysikkfagene (mekanikk), samt lineær metoder, matematikk 1100 og andre matematikk-fag.

Studiet ser ganske bra ut...
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Go_Rilla skrev:Virker nesten som om det er bygd opp etter sivil-ingeniør på NTNU. Mange av fagene ser ut til å gå igjen, hovedforskjellen er at det er mer programmering. De har 3 emner med programmering det første året ser det ut til.
Tenker du på den generelle modellen for sivilingeniør eller spesifikt innen mekanikk?

Jeg synes fagplanen ser spennende ut og det virker som et interessant studium.

Det jeg frykter er at det er litt for teoretisk og for lite praktisk, men det er mulig jeg tar feil der. Og så frykter jeg at jeg i mindre grad er attraktiv på arbeidsmarkedet etter 5 år sammenlignet med for eksempel maskiningeniør. Men om jeg ikke kommer inn på førstevalget, kommer jeg nok til å vurdere dette.

Det største problemet er egentlig det at UIO ikke tilbyr restplasser på resttorget og at jeg derfor må søke som enkeltemnestudent. Da er jeg nødt å vente til 20. august og risikerer da å stå uten studieplass ettersom jeg må si fra meg det jeg kommer inn på gjennom SO. I tillegg er jeg redd at jeg faller litt utenfor ettersom jeg ikke blir tildelt noen gruppe slik de som blir tatt opp til programmet blir. :)
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Johan Nes skrev:
Go_Rilla skrev:Virker nesten som om det er bygd opp etter sivil-ingeniør på NTNU. Mange av fagene ser ut til å gå igjen, hovedforskjellen er at det er mer programmering. De har 3 emner med programmering det første året ser det ut til.
Tenker du på den generelle modellen for sivilingeniør eller spesifikt innen mekanikk?

Jeg synes fagplanen ser spennende ut og det virker som et interessant studium.

Det jeg frykter er at det er litt for teoretisk og for lite praktisk, men det er mulig jeg tar feil der. Og så frykter jeg at jeg i mindre grad er attraktiv på arbeidsmarkedet etter 5 år sammenlignet med for eksempel maskiningeniør. Men om jeg ikke kommer inn på førstevalget, kommer jeg nok til å vurdere dette.

Det største problemet er egentlig det at UIO ikke tilbyr restplasser på resttorget og at jeg derfor må søke som enkeltemnestudent. Da er jeg nødt å vente til 20. august og risikerer da å stå uten studieplass ettersom jeg må si fra meg det jeg kommer inn på gjennom SO. I tillegg er jeg redd at jeg faller litt utenfor ettersom jeg ikke blir tildelt noen gruppe slik de som blir tatt opp til programmet blir. :)
Jeg tenkte på den generelle modellen for sivilingeniør. Løpet minner litt om det som er for studiumet; "Fysikk og Matematikk". Hovedforskjellen er at det er mer koding ettersom man i fysmat kun har Matlab...

Du har rett i at det er teoritungt, men det er sikkert nyttig hvis du skal bli programmerer eller noe lignende. Jeg må også legge til at det virker som et vanskelig studium, så du bør ihvertfall være forberedt.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Go_Rilla skrev:
Johan Nes skrev:
Go_Rilla skrev:Du har rett i at det er teoritungt, men det er sikkert nyttig hvis du skal bli programmerer eller noe lignende. Jeg må også legge til at det virker som et vanskelig studium, så du bør ihvertfall være forberedt.
Ja, det er mulig det er for hardt for meg om jeg ønsker å gjøre det bra. Jeg har interesse for realfag og matematikk, men jeg er ikke noe naturtalent (tror jeg), selv om jeg har overlevd fint som privatist. Jeg har høy arbeidsmoral, men det er ikke alltid nok.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Ja...

Det var ikke min intensjon å avskrekke deg eller noe sånt...Aspektene som jeg mente var vanskelige var det at man må kunne å kode, så du bør du ha litt kjennskap til programmering og data. I tillegg så er det slik at ved matematikk-emner på universitetsnivå så bør en kunne hele pensum for å gjøre det bra på eksamen. Du må ha 40 prosent for å bestå på universitetsnivå, mens 40 prosent på vgs tilsvarer karakter 4? Det var alt.

Videre så er jeg uenig i ditt naturtalent-argument, det er egentlig ikke noe som heter det. Argumentet stammer vel fra barn som behersker noe andre barn ikke kan. Da pleier man ofte å si at dette barnet er et naturtalent innenfor dette området, eksempler på dette er fotball og matematikk. Tilfellene kan egentlig karakteriseres som forskjeller på modenhet på barn, det er slik jeg ser det ikke relevant når det er snakk om mennesker som er 20 ++ og har tilsvarende bakgrunn i utdanning (R2).
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Naturtalent er definitivt noe som heter. Og det ser en enda klarere på universitetet.
Her snakker vi eksempelvis personer som tar 6-7 fag per semester og får A i alle uten
å syntes at det var spesielt vanskelig. En merker fort hvor liten en faktisk er når en
kommer sammen med de smarteste hodene.

Når det er sagt så vil et normalt studieløp være noe de aller fleste behersker, med nok
motivasjon og krefter.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar