Side 1 av 1

.

Lagt inn: 17/05-2012 17:16
av Sverres
:D

Lagt inn: 17/05-2012 17:21
av svinepels
Hva er det du synes er vanskelig? Å bruke Gauss-eliminasjon?

Hvis du blir skremt av b'en så er det bare å rad-redusere som normalt. Hvis du skulle trenge å dele på b på et tidspunkt, så må anta at b er ulik 0, og derfor behandle tilfellet der b skulle være lik 0 for seg selv.

Lagt inn: 17/05-2012 17:41
av Sverres
ja hvordan skal jeg løse denne etter den metoden? Hvordan går jeg frem?

Lagt inn: 17/05-2012 17:48
av svinepels
Skriv opp den augmenterte matrisen for systemet:

[tex]\begin{bmatrix} 2 & -2 & 4 & 2 \\ 4 & -3 & 3 & 2 \\ 4 & -3 & 3 & 2 \\ -10 & 4 & 10 & b \end{bmatrix}[/tex]

Deretter bruker du de tre ulike radoperasjonene i henhold til Gauss-Jordan-algoritmen. Hvis du ikke er kjent med denne, anbefaler jeg å lese litt mer i læreboka eller sjekke ut denne videoen

http://udl.no/video/gausseliminasjon-169.php

Gauss

Lagt inn: 17/05-2012 18:19
av Sverres
Skal 4 -3 3 2 skrives to ganger? Jeg har kun skreve:
2 -2 4 2
4 -3 3 2
-10 4 10 b

Lagt inn: 17/05-2012 19:23
av svinepels
Nei, rad nummer 2 skal selvfølgelig bare skrives én gang. Glipp fra min side, beklager.

Lagt inn: 17/05-2012 20:46
av Sverres
Håper å få hjelp til videre løsning.

Lagt inn: 17/05-2012 20:51
av Aleks855
Hva er målet? Skal du finne når systemet er bestemt/ubestemt/selvmotsigende?

Lagt inn: 17/05-2012 20:58
av Nebuchadnezzar
Kaller radene for I , II og III

1. Del I på 2.
2. Legg til 10 I til III
Legg til -4 I til II
3. Legg til 2II til III
4. Del II på 7 usw.

Lagt inn: 18/05-2012 08:58
av Sverres
Her skal jeg bestemme b? Hvordan går jeg frem? Skjønner ikke 3. Rekke[/list]

Lagt inn: 18/05-2012 11:22
av moth
Men det er ikke mulig å bestemme b helt uten videre. Man må vite om det skal bli en, uendelig mange eller ingen løsninger. Alle situasjoner vil gi forskjellig verdi til b.
Når du regner med den tredje raden er det bare å behandle b som en konstant. Hvis du f.eks. skal legge til 5ganger den første raden til den trdje blir den nye rad3: 0 -6 30 (b+10)

Lagt inn: 19/05-2012 19:49
av Sverres

Lagt inn: 02/06-2012 17:20
av FredrikM
Det er som regel dårlig forumskikk å slette spørsmålene etter at de er besvart. De kan være til hjelp for andre også.

Lagt inn: 02/06-2012 22:58
av Gustav
FredrikM skrev:Det er som regel dårlig forumskikk å slette spørsmålene etter at de er besvart. De kan være til hjelp for andre også.
Ja, det er jeg helt enig i. Konsekvensen blir at folk etterhvert ikke gidder å besvare spørsmålene.

Noe av det fine med et slikt forum er jo at det etter mange år opparbeides en stor mengde med oppgaver og svar som andre vil ha nytte av. Sletting av innlegg vil ødelegge tråden og den logiske utviklingen i den, og altså betraktes som hærverk på forumet.

Lagt inn: 02/06-2012 23:06
av Aleks855
For å rekonstruere oppgaven, så var den som følger.

Bestem b, i følgende likningssystem.

[tex]\ \ \ 2x-2y+4z=2 \\ \ \ \ 4x-3y+3z=2 \\ \ \ \ 4x-3y+3z=2 \\ -10x+4y+10z = b[/tex]

Dette ble dessverre vanskelig å hjelpe til med, da det virket som ikke hele oppgaveteksten var sitert. En oppgave kommer sjeldent til å lyde slik, da b-verdiene vil være avhengig av om oppgaven ber om et bestemt, ubestemt eller selvmotsigende likningssystem.