Heftig kalkulator?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Jeg vurderer å skaffe meg en kalkulator. En skikkelig dyr, flott, grafisk kalkulator.

Jeg vet jeg ikke kan bruke denne til noen eksamen, men syns det er litt kult med slike ting =)

Hva er den heftigste lommeregneren man får tak i nå? Den nyeste modellen til Texas Instruments? Eller er det andre som er bedre?

Jeg skal bruke den som hjelpemiddel til matemaitkstudiene mine (vanlig bachelorgrad i matematikk, dvs ting som analyse, algebra, tallteori).

Og ja, jeg har Maple (det er jo nicket mitt...). Jeg vet en kalkulator ikke kan måle seg med Maple. Men det er fint å ha en kalkulator om jeg er på reisefot... der jeg ikke har tilgang til PC. Nå er jo en laptop en mulighet. Men det er ikke akkurat det jeg er ute etter, da det blir litt vel dyrt, og litt vel svært.

Noen tips? =)
mojo365
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 27/02-2007 19:09

Nå er du sikkert på et mye høyere nivå enn meg. Men personlig synes jeg Texsas TI-89 gjør jobben !
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Har siklet litt på TI-89, bare synd den koster [tex]\approx 2^{11}[/tex] kroner...

Men jeg bare lurer... kan den regne symbolsk? Slik at den symbolsk kan finne røttene i en annengradsligning, f.eks? Dvs skrive inn [tex]ax^2+bx+c=0[/tex], og så printer den ut [tex]x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex] om du ber den om det?
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Hvis det er "maple/mathematica i lommeformat" du er ute etter så vil nok TIs Voyager 200 gjøre susen. Den gjør symbolmanipulering, indefinitte integraler, rekkeutvikling og 3D-grafer for deg (m.m.)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Maple skrev:Har siklet litt på TI-89, bare synd den koster [tex]\approx 2^{11}[/tex] kroner...
haha :P

Bilde

Den ser ganske heavy ut ja
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

I natt drømte jeg at jeg spilte WoW i lan over min Casio ti-86.. Det hadde vært heavy hvertfall:P
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Voyagern er ikke dum den heller:

Bilde

(Legg merke til svaret på grenseverdien for eksempel)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Magnus skrev:I natt drømte jeg at jeg spilte WoW i lan over min Casio ti-86.. Det hadde vært heavy hvertfall:P
drømmen :P...
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

STEIKE!!!

Yoyager koster 4500 uten moms.

Bedre å kjøpe en billig laptop dedikert kun til Maple e.l. da, sier jeg :)

Om man ikke er heldig å få Maple eller lignende av skolen, så koster det ikke så mye for studentutgaven... rundt tusenlappen vil jeg tro. Og laptopen får du i alle fall for 5000.

Voyager med moms kommer på 5625.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Maple skrev:STEIKE!!!
Yoyager koster 4500 uten moms.
Bedre å kjøpe en billig laptop dedikert kun til Maple e.l. da, sier jeg :)
Om man ikke er heldig å få Maple eller lignende av skolen, så koster det ikke så mye for studentutgaven... rundt tusenlappen vil jeg tro. Og laptopen får du i alle fall for 5000.
Voyager med moms kommer på 5625.
Star Trek takter over den kalkisen ja (kan nesten ikke kalle den d engang). :shock:

Sikkert endel billigere over der også...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hmmm, jeg synes [tex]e^{8.635}[/tex] kr, blir litt i det meste laget! :P
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
LuckyMe
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 05/03-2007 20:41

Magnus skrev:I natt drømte jeg at jeg spilte WoW i lan over min Casio ti-86.. Det hadde vært heavy hvertfall:P
LOL!!!!!!! :D
Svar