Relaterte rater

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

«En ballong stiger vertikalt over et punkt A på bakken i en hastighet på 15 meter per sekund. Et punkt B på bakken er i samme høyde som A og 30 meter unna A. Hvordan endrer avstanden mellom ballongen og punktet B seg når ballongen er 40 meter unna A?»

Tegner opp figur og skriver inn informasjon. Får en rettvinklet trekant. Kaller lengden fra A til ballongen for b, og lengden fra B til ballongen for a. t er tid i sek. Antar B, b og a er deriverbare funksjoner av t.

$\frac{db}{dt} = 15$, $\sin B = \frac b a \iff a = \frac{b}{\sin B}$

Når b = 40 og B = 53.13º: $\frac{da}{dt} = \frac{d}{dt} \frac{b}{\sin B} = \frac{\frac{db}{dt} \cdot \sin B - b \cdot \frac{d}{dt}\sin B}{\sin^2 B} = \frac{15\sin(53.13) - 40\cos(53.13)}{\sin^2(53.13)} = -18.75$.

Avstanden mellom dem kan vel ikke endre seg negativt i dette tilfellet?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Problemet her er vel at du ikke bruker kjerneregelen når du finner den deriverte av sin B. Der må du også få med hvor raskt B(t) forandrer seg.

Her tror jeg det vil være enklere om du bruker Pytagoras i stedet for vinkler. Pytagoras gir jo en veldig enkel sammenheng: $30^2 + b(t)^2 = a(t)^2$. Deriverer du denne på begge sider så er du i mål.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Så endringen er den samme?
robinboy
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 18/10-2006 20:52

Jeg er ikke noen ekspert på dette, men slik gjorde jeg det

Jeg ville ganget ut [tex]\frac{db}{dt} \cdot \frac{da}{db} = \frac{da}{dt}[/tex] som er det du vil finne ut!
Du må isåfall finne et uttrykk for a som en funksjon av b og derivere denne. [tex]a = \frac{b}{\sin B}[/tex] . Deriver denne så tror jeg du har da/db.

[tex]\frac{da}{dt} = 15 \cdot \frac{40}{\sqrt{1-B^2}}[/tex] Bruk radianer og jeg tror kanskje det blir riktig..

Ivan
Fremmad mot vannvidd og ære
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Arctagon skrev:Så endringen er den samme?
Nei, deriverer du, så får du vha. kjerneregelen at $2a(t) \cdot a'(t) = 2 b(t) \cdot b'(t)$.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar