S = V*T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Moenjr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 23/10-2006 20:53

Hallo Allmennheten :D

Sitter her med en realtivt vrien (min subjektive mening) lekse.

Oppg.

Lydfarten i luft varierer tilnærmet med tempraturen etter formelen v=331,6 + 0,6 * T, der v er lydfarten målt i meter pr. sekund og T er lufttempraturen målt i grader celsius.

Den strekningen lyden går i luft, er gitt ved formelen s = v*t, der s er strekning i meter, v er lydfarten i meter pr. sekund, og t er tida i sekunder.


a) Hvor stor er lydfarten i luft når tempraturen er 23 grader celsius ?

b) Hvor langt går lyden på 12 s når lydfarten er 343 m/s ?

c) Finn tempraturen når lydfarten er 343 m/s ?

Jeg spør ikke om dere er villig til å gjøre oppgavene for meg (eller jo, for all del, hadde ikke gjort noe det :D ) , men jeg ber bare om hjelp. Så jeg kan se logikken i dette stykket.

Tusen takk :D
If dreams are like movies, then memories are films about ghosts.
2tx
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 25/09-2006 15:24

Moenjr skrev:Hallo Allmennheten :D

Lydfarten i luft varierer tilnærmet med tempraturen etter formelen v=331,6 + 0,6 * T, der v er lydfarten målt i meter pr. sekund og T er lufttempraturen målt i grader celsius.

Den strekningen lyden går i luft, er gitt ved formelen s = v*t, der s er strekning i meter, v er lydfarten i meter pr. sekund, og t er tida i sekunder.


a) Hvor stor er lydfarten i luft når tempraturen er 23 grader celsius ?

b) Hvor langt går lyden på 12 s når lydfarten er 343 m/s ?

c) Finn tempraturen når lydfarten er 343 m/s ?
a) Du har jo formel for lydens hastighet
v=331,6 + 0,6 * T
v=331,6 + 0,6 * 23
v=345,4 m/s

Dvs. 1243,44 km/t (345,4m/s*3600/1000)

b) Sett tallene inn i formelen s = v*t

c) Snu formel v=331,6 + 0,6 * T med hensyn på T
Det er ikke alle gitt, å forstå alt...
Svar