Rasjonal funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

f(x)=(x-1)/(x-2)

Oppg. "a) Finn nullpunkt og bruddpunkt ved å bruke funksjonsuttrykket til f." Det tolker jeg som at jeg skal regne meg frem til punktene. Nullpunktet fant jeg ved å sette 0=(x-1)/(x-2) og fikk x=1. Er det rett måte? Og hvordan finner jeg bruddpunktet?

"b) Bruk lommeregneren og finn likningen for den horisontale asymptoten" Kan noen bare forklare b'en, og gjerne hva en asymptote er. (Jeg forstod ikke bokens forklaring.)

Ble litt mye dette :oops:
vg 3 - R2
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

adastra skrev:f(x)=(x-1)/(x-2)

Oppg. "a) Finn nullpunkt og bruddpunkt ved å bruke funksjonsuttrykket til f." Det tolker jeg som at jeg skal regne meg frem til punktene. Nullpunktet fant jeg ved å sette 0=(x-1)/(x-2) og fikk x=1. Er det rett måte? Og hvordan finner jeg bruddpunktet?

"b) Bruk lommeregneren og finn likningen for den horisontale asymptoten" Kan noen bare forklare b'en, og gjerne hva en asymptote er. (Jeg forstod ikke bokens forklaring.)

Ble litt mye dette :oops:
a)

Helt riktig,
Nullpkt finner du ved å sette f(x) = 0, som gir x = 1.

Bruddpkt. finnes når verdier av x gjør grafen ugyldig, og skaper "hull" i grafen.

Altså x = 2 er et bruddpkt. Fordi f(x) ikke er definert da.



b)

Ang. asymtoter les linken:

http://www.matematikk.net/ressurser/per ... php?aid=36

Hvis du tegner grafen til f(x) ser du at y = 1 er en horisontal asymtote.

For lim f(x) sees at f går mot 1.
x--> [symbol:plussminus] [symbol:uendelig]

Siden man spør om å finne horisontal asymtote ved bruk av kalkis, så sett y = 1, og man får at x ikke er definert. Dvs y = 1 er en horisontal asymtote.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Her er et oppslag med akkurat din funksjon som eksempel.
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

Er lim det samme som grenseverdi? Og er grenseverdi det samme som bruddpunkt eller asymptote?
vg 3 - R2
Svar