Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Krisse
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 23/09-2006 15:39
Sted: Oslo

Jeg skjønner ingen ting, jeg... Har nå 3 oppgaver som har jeg klart å samle sammen av en total på 5, som er ikke skjønner :? Det er to innen regneregler og en innen dekomponering. Svar gjerne om du kan og har tid, for én oppgave er en nærmere "ferdig"!

1. I trekant ABC er AB=5, AC=4 og vinkel A=60*. Vi setter vektor AB = vektor a og vektor AC lik vektor b. Et punkt D er bestemt ved at vektor BD= vektor a + 2*vektor b. Finn |vektor AD|.

2. Vis at vektorene u og v er parallelle: vektor u = 2 [symbol:rot] 2 * vektor a + 4 * vektor b og vektor v= vektor a + [symbol:rot] 2 * vektor b.

3. I trekant ABC setter vi vektor a = AB og vektor b = AC. Punktet D ligger på BC og deler linjestykket BC i forholdet 2 : 1. Punktet E er bestemt ved at vektor BE = -0,5*vektor a + vektor b. Bruk vektorregning til å vise at punktene A, D og E ligger på ei rett linje.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Krisse skrev:Jeg skjønner ingen ting, jeg... Har nå 3 oppgaver som har jeg klart å samle sammen av en total på 5, som er ikke skjønner :? Det er to innen regneregler og en innen dekomponering. Svar gjerne om du kan og har tid, for én oppgave er en nærmere "ferdig"!

1. I trekant ABC er AB=5, AC=4 og vinkel A=60*. Vi setter vektor AB = vektor a og vektor AC lik vektor b. Et punkt D er bestemt ved at vektor BD= vektor a + 2*vektor b. Finn |vektor AD|.

2. Vis at vektorene u og v er parallelle: vektor u = 2 [symbol:rot] 2 * vektor a + 4 * vektor b og vektor v= vektor a + [symbol:rot] 2 * vektor b.

3. I trekant ABC setter vi vektor a = AB og vektor b = AC. Punktet D ligger på BC og deler linjestykket BC i forholdet 2 : 1. Punktet E er bestemt ved at vektor BE = -0,5*vektor a + vektor b. Bruk vektorregning til å vise at punktene A, D og E ligger på ei rett linje.

OPPGAVE 1


http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... ght=#31385
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Krisse skrev:Jeg skjønner ingen ting, jeg... Har nå 3 oppgaver som har jeg klart å samle sammen av en total på 5, som er ikke skjønner :? Det er to innen regneregler og en innen dekomponering. Svar gjerne om du kan og har tid, for én oppgave er en nærmere "ferdig"!

1. I trekant ABC er AB=5, AC=4 og vinkel A=60*. Vi setter vektor AB = vektor a og vektor AC lik vektor b. Et punkt D er bestemt ved at vektor BD= vektor a + 2*vektor b. Finn |vektor AD|.

2. Vis at vektorene u og v er parallelle: vektor u = 2 [symbol:rot] 2 * vektor a + 4 * vektor b og vektor v= vektor a + [symbol:rot] 2 * vektor b.

3. I trekant ABC setter vi vektor a = AB og vektor b = AC. Punktet D ligger på BC og deler linjestykket BC i forholdet 2 : 1. Punktet E er bestemt ved at vektor BE = -0,5*vektor a + vektor b. Bruk vektorregning til å vise at punktene A, D og E ligger på ei rett linje.

Oppgave 2

[tex]\vec u \;= \;2\sqrt {2}\;\vec a \;+\; 4\vec b[/tex]

[tex]\vec v \;=\; \sqrt {2}\;\vec b \;+\; \vec a[/tex]

[tex] hvis \;\vec u [/tex] ||[tex]\vec v[/tex]

[tex] da\; skrives\; \vec u [/tex] [tex]=\;k\;\vec v[/tex]

[tex] \;2\sqrt {2}\;\vec a \;+\; 4\vec b[/tex] [tex]\;=\;k(\; \sqrt {2}\;\vec b \;+\; \vec a[/tex])

[tex]ser\;da\;at\; k=2\sqrt 2[/tex]

[tex] ergo\;er\; \;\vec u [/tex] ||[tex]\vec v[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Krisse
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 23/09-2006 15:39
Sted: Oslo

Tusen takk for svar! :D Bare ett lite spørsmål (i tilfelle jeg blir plukket ut til evaluering av en slik oppgave på tavla og må svare for meg): Hva betyr egentlig den k'en og hvordan vet man når man kan sette den inn?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Krisse skrev:Tusen takk for svar! :D Bare ett lite spørsmål (i tilfelle jeg blir plukket ut til evaluering av en slik oppgave på tavla og må svare for meg): Hva betyr egentlig den k'en og hvordan vet man når man kan sette den inn?

k 'en Er en konstant, og i dette tilfellet ser/prøver du deg frem...
Vanligvis er det bare å sette uttrykkene lik hverandre, og k blir løsningen.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Krisse
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 23/09-2006 15:39
Sted: Oslo

Åååja! Skjønner! Tusen takk! :D
Svar