Hei har prøve i morra i kapittel 1 og 2 i grunnbok 2MX (Gunnar Erstad m.fler)
Sliter med å forstå irrasjonale likninger med to røtter.
Oppg.1
[symbol:rot] (2x+7) -2 = [symbol:rot] x
Oppg. 2
[symbol:rot] (2-x) + [symbol:rot] (x+3) = 3
Hjelp til irrasjonal likning med to røtter
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Oppg.1
[symbol:rot] (2x+7) - 2 = [symbol:rot] x
[symbol:rot] (2x+7) = [symbol:rot]( x) + 2
kvadrerer begge sider:
2x + 7 = x + 4 [symbol:rot]x + 4
x + 3 = 4 [symbol:rot] x
kvadrerer begge sider igjen:
(x + 3)[sup]2[/sup] = 16x
x[sup]2[/sup] - 10x + 9 = 0
Løsningene gir: X[sub]1[/sub]=1 og X[sub]2[/sub]=9
[symbol:rot] (2x+7) - 2 = [symbol:rot] x
[symbol:rot] (2x+7) = [symbol:rot]( x) + 2
kvadrerer begge sider:
2x + 7 = x + 4 [symbol:rot]x + 4
x + 3 = 4 [symbol:rot] x
kvadrerer begge sider igjen:
(x + 3)[sup]2[/sup] = 16x
x[sup]2[/sup] - 10x + 9 = 0
Løsningene gir: X[sub]1[/sub]=1 og X[sub]2[/sub]=9
Tusen takk for hurtig svar, dette er en ubenyttet ressurs til de grader!
Men i andre ledd, brukes 1. eller 2. kvadratsetning?
Btw: Svaret stemte
Men i andre ledd, brukes 1. eller 2. kvadratsetning?
Btw: Svaret stemte
Svar på forrige spm. er vel 1. kvadratsetning.
Antar du er velkjent med kvadratsetningene og løsning på 2. gradsformelen, eller så blir det for mye å forklare...
Oppg. 2
√ (2-x) + √ (x+3) = 3
kvadrerer begge sider:
(2 - x) + 2* ([symbol:rot] (2 - x)(x + 3)) + (x + 3) = 9
rydder opp etc:
[symbol:rot] (2 - x)(x + 3) = 2
kvadrerer begge sider nok engang:
(2 - x)(x + 3) = 4
x[sup]2[/sup] + x - 2 = 0
Som gir løsningene: X[sub]1[/sub] = -2 og X[sub]2[/sub] = 1
går litt fort i svingene nå...håper det er rett
Antar du er velkjent med kvadratsetningene og løsning på 2. gradsformelen, eller så blir det for mye å forklare...
Oppg. 2
√ (2-x) + √ (x+3) = 3
kvadrerer begge sider:
(2 - x) + 2* ([symbol:rot] (2 - x)(x + 3)) + (x + 3) = 9
rydder opp etc:
[symbol:rot] (2 - x)(x + 3) = 2
kvadrerer begge sider nok engang:
(2 - x)(x + 3) = 4
x[sup]2[/sup] + x - 2 = 0
Som gir løsningene: X[sub]1[/sub] = -2 og X[sub]2[/sub] = 1
går litt fort i svingene nå...håper det er rett
Janhaa, la meg kysse deg!
Riktig svar, og grunnen til min missforståelse? Jo lærerens inkompetenthet som sier over telefon at her skal det brukes 2.kvadratsetning.
Jeg prøver med 2.kvadratsetning, men det gikk så klart ikke!
Tuuusen takk!
Får sikkert høre mer fra meg igjen siden da jeg har 2 år igjen + videre studier med matte foran meg.
Riktig svar, og grunnen til min missforståelse? Jo lærerens inkompetenthet som sier over telefon at her skal det brukes 2.kvadratsetning.
Jeg prøver med 2.kvadratsetning, men det gikk så klart ikke!
Tuuusen takk!
Får sikkert høre mer fra meg igjen siden da jeg har 2 år igjen + videre studier med matte foran meg.