Eksamen R1 høst 2023

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

SinusCalculus skrev: 26/11-2023 13:10 Hei, Farhan. Jeg har gått gjennom løsningsforslaget ditt på nytt. Det ser ganske bra ut, men jeg vil gjerne komme med noen kommentarer angående oppgave 5 c).

Grafisk ser vi at skjæringspunktet mellom pucken og ishockeyspilleren er A=(-10.48,-6.55), når vi definerer begge vektorene. (se vedlagt fil)

Grafisk framstilling.png



I CAS har vi kommet fram til at Pucken og ishockeyspilleren skjærer punktet A (Kollisjonspunktet), men i ulike tider. Derfor vil ikke spilleren bli truffet av pucken:
CAS oppgave 5 c).png


Ishockey spilleren «skjærer punktet A (kollisjonspunktet)» etter s= 2.51 sekunder.

Mens pucken «skjærer punktet A (kollisjonspunktet)» etter t= 1.53 sekunder.

Ulike tider.png
Det du gjorde er også riktig ….Mitt utgangspunkt er at x og y koordinatene til begge to er like på to ulike tidspunkter og derfor treffes ikke og du fant ut at begge to er i skjæringspunktet til ulike tider …samme konklusjon …. Se gjerne eksempel 6 (side 306) i R 1 Aschenhoug univers.
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Realfagsportalen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 16/11-2023 19:01
Kontakt:

Her er utfyllende løsningsforslag til R1 Eksamen Høst 2023 - si ifra om dere finner noen feil :)
Vedlegg
R1_Eksamen_Høst_2023_Løsningsforslag.pdf
(3.75 MiB) Lastet ned 114 ganger
AlexanderL
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 30/11-2023 09:48

SpreVitenskapVidere skrev: 25/11-2023 00:06 Endelig har jeg fått tid til å lage løsningsforslag for R1 høsten 2023. Det kan hende at jeg gjorde feil noen steder eller kunne svart enklere andre steder. Si fra om du har noen forslag. Ny versjon etter tilbakemelding fra noen her (takk for det). Rettet på oppgave 1 og 4 og rettet noen små mangler på 5.
R1_H2023_LK20_Løsningsforslag.pdf

Oppdatert løsning kan lastes ned via linken
https://github.com/FO2020/Mateamtikk-R1-/tree/main

ps: Hadde lagt løsningen på feil tråd i går :D
Hei. Jeg hadde den eksamenen, og jeg fikk et annet svar på oppgave 3b på del 2. Oppgaven sier at f skal være en tredjegradsfunksjon, men den sier ingenting om at funksjonen må være kontierlig. Hvis jeg har forstått definisjonen av en tredjegradsfunksjon riktig så er det bare at det høyeste polynomleddet er 3. og at den er gitt på formen f(x) = ax**3+bx**2+cx+d. Jeg svarte dette:
IMG_1423.png
IMG_1423.png (1.14 MiB) Vist 3655 ganger
Jeg forstår ikke hvordan dette kan vike fra kravene til oppgaveteksten, siden det finnes uendelig mange funksjoner på formen f(x) = ax**3+bx**2+cx+d som ikke er kontinuerlige som ikke skjærer en gitt linje på formen y = qx + p
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

AlexanderL skrev: 30/11-2023 10:08
SpreVitenskapVidere skrev: 25/11-2023 00:06 Endelig har jeg fått tid til å lage løsningsforslag for R1 høsten 2023. Det kan hende at jeg gjorde feil noen steder eller kunne svart enklere andre steder. Si fra om du har noen forslag. Ny versjon etter tilbakemelding fra noen her (takk for det). Rettet på oppgave 1 og 4 og rettet noen små mangler på 5.
R1_H2023_LK20_Løsningsforslag.pdf

Oppdatert løsning kan lastes ned via linken
https://github.com/FO2020/Mateamtikk-R1-/tree/main

ps: Hadde lagt løsningen på feil tråd i går :D
Hei. Jeg hadde den eksamenen, og jeg fikk et annet svar på oppgave 3b på del 2. Oppgaven sier at f skal være en tredjegradsfunksjon, men den sier ingenting om at funksjonen må være kontierlig. Hvis jeg har forstått definisjonen av en tredjegradsfunksjon riktig så er det bare at det høyeste polynomleddet er 3. og at den er gitt på formen f(x) = ax**3+bx**2+cx+d. Jeg svarte dette:

IMG_1423.png

Jeg forstår ikke hvordan dette kan vike fra kravene til oppgaveteksten, siden det finnes uendelig mange funksjoner på formen f(x) = ax**3+bx**2+cx+d som ikke er kontinuerlige som ikke skjærer en gitt linje på formen y = qx + p
Alle polynom funksjoner er kontinuerlige egentlig. Oppgaven snakker om en tredje grads funksjon på generelt form men ditt eksempel er funksjon med delt utrykk så to funksjoner . Men antar du bør få poeng for det likevel fordi du har argumentert godt
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Realfagsportalen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 16/11-2023 19:01
Kontakt:

Her er oppdatert løsningsforslag til R1 Høst 2023.

Har skrevet gode og fyldige svar for å forklare tankeprosessen i løsningen av de ulike oppgavene slik at det skal være mulig å lære noe av løsningsforslaget, og ikke bare sjekke hva svaret er :)
Vedlegg
R1_Eksamen_Høst_2023_Løsningsforslag.pdf
(3.75 MiB) Lastet ned 2647 ganger
Svar