Logaritmen til den ukjente

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Det er en sentral ting ved logaritmer jeg ikke skjønner logikken i. Hjelp søkes.

Når vi har lg x = 2, kan vi sette begge sider av likningen på en tierpotens:

10 ^lg x = 10 ^2

Så kommer det jeg ikke skjønner. 10 ^lg x = x. Hvorfor det?

Jeg forstår ved å følge reglene at svaret skal bli x = 100, men jeg klarer ikke forklare hvorfor det blir sånn. :shock:
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

For et reelt tall $a$ har vi logaritmen med grunntall $a$ gitt ved $f(x) = \log_a{x}$, invers funksjonen til f er gitt ved $g(x) = a^x$. Intuitivt vil logaritme funksjonen spørre "hvilket tall må vi opphøye a i, for å få x?", altså det motsatte av eksponentialfunksjoner.
Inverse funksjoner oppfører seg slik at $f(g(x)) = x$. Dermed har vi $g(f(x)) = a^{\log_a{x}} = x$, tilsvarende har vi $f(g(x)) = \log_a{a^x} = x$.
Så for $a=10$ i dette tilfellet, får vi $10^{\lg{x}} = x$, nettopp fordi $10^x$ beskriver inversfunksjonen til logaritmen med grunntall 10.

Det finnes sikkert en mer intuitiv forståelse på det, men dette er litt av matematikken som skjer bak likningen.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Takk for forklaring.
Synes fremdeles akkurat dette er litt tungt å forstå.
Men det kommer kanskje med årene :mrgreen:
Svar