S1 eksamen Høst 2017

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

SH92

Gjest skrev:Hva med 2C, del 1? Jeg fikk lg2^6 til svar
jeg skrev bare 6lg2. Håper jeg ikke får trekk for det :)
SH92

Hvilke ulikheter fikk dere på del 1 oppgave 7? :)
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

fikk det samme 6lg2
Aaa

Hei. Noen som vi sammenligne besvarelsen sin?
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Hva fikk dere påå oppgave 5 ?
Aaa

OldManWithBanter skrev:Hva fikk dere påå oppgave 5 ?
Fikk 1120, men tror det er helt feil haha
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

fikk samme :)
SH92

Fikk det samme:
Supportere for bortelaget setter jeg som x.

Supportere for hjemmelaget: 4x
Summen av de to må tilsammen bli 1400
Likningen blir 4x + x = 1400

5x=1400

x= 280

Det ble solgt 280 billetter til bortelaget men 4×280 = 1120 billetter til hjemmelaget.

1120 er altså 4 ganger så mer enn 280 som det skulle være i oppgaven.
Det stemmer ettersom summen blir 1400 :)
Gjest

OldManWithBanter skrev:fikk samme :)
Hva meg sannsynlighetsoppgavene? Hva fikk du på disse?
SH92

Gjest skrev:
OldManWithBanter skrev:fikk samme :)
Hva meg sannsynlighetsoppgavene? Hva fikk du på disse?
På del 1.

Oppgave 6.

a. Dette er ordnet utvalg med tilbakelegging. Ordnet fordi rekkefølgen spiller en rolle. Med tilbakelegging fordi det står at ett tall kan brukes flere ganger.

Da har du formelen: n^r hvor n er 10 og r er 4 (koden skal bestå av 4 tall)
Antall koder = 10^4 = 10 000.

B. Her har du uordnet utvalg uten tilbakelegging.

Da bruker du bionomialkoeffisienter.
Du kan her bruke pascals trekant eller bare bruke formelen n!/ (n-r)!r!
10!/7!*4! = 210

c. Her må du teste deg frem. Jeg skrev opp pascals trekant med 10 rader og fant ut at plassnr 5 gav meg 252 koder hvis jeg husker riktig.

Da er det 5 sifre koden må bestå av for at tallet på mulige koder skal bli størst. Du kan regne det ved bruk av formelen du brukte over. Bionomialkoeffisienter 10 over 5 gir 252 (husker ikke eksakt tall. Men tror det var 252).
gjest 210

Oppgave 6 (sannsynlighet)

a) 10^4, er usikker på denne, skrev først 4^10, men det er jo kjempe stort tall, og jeg hadde ikke tid til å regne det ut, tenkte i tillegg at de ikke kan forvente at vi skal regne noe så stort... btw brukte formelen n^r

b) 210, brukte formelen ncr

c) skrev ti koder, tenkte at jo flere tall det er i koden desto flere kodekombinasjoner, men tror det er feil..
gjest 210

SH92 skrev:
Gjest skrev:
OldManWithBanter skrev:fikk samme :)
Hva meg sannsynlighetsoppgavene? Hva fikk du på disse?
På del 1.

Oppgave 6.

a. Dette er ordnet utvalg med tilbakelegging. Ordnet fordi rekkefølgen spiller en rolle. Med tilbakelegging fordi det står at ett tall kan brukes flere ganger.

Da har du formelen: n^r hvor n er 10 og r er 4 (koden skal bestå av 4 tall)
Antall koder = 10^4 = 10 000.

B. Her har du uordnet utvalg uten tilbakelegging.

Da bruker du bionomialkoeffisienter.
Du kan her bruke pascals trekant eller bare bruke formelen n!/ (n-r)!r!
10!/7!*4! = 210

c. Her må du teste deg frem. Jeg skrev opp pascals trekant med 10 rader og fant ut at plassnr 5 gav meg 252 koder hvis jeg husker riktig.

Da er det 5 sifre koden må bestå av for at tallet på mulige koder skal bli størst. Du kan regne det ved bruk av formelen du brukte over. Bionomialkoeffisienter 10 over 5 gir 252 (husker ikke eksakt tall. Men tror det var 252).

Men på den siste, altså c, måtte man ta hensyn til at tallene ikke kan brukes om igjen?, altså uten tilbakelegging?, trodde at man kunne bruke tallene så mange ganger..
Olelhhj

Hvs med oppg 7 folkens?
Gjest

c er knyttet til oppgave b. Det er fortsatt uordnet utvalg uten tilbakelegging. Det de lnsker å vite er hvor mange sifre koden må bestå for at antall kombinasjoner skal bli større enn den du fant i b som var 210.

Bruker du 5 sifre øker antall kombinasjoner til 252.
10 kan det ikke være fordi hvis du bruker bionomialkoeffesienten (10 over 10) får du 1.

Denne oppgaven var også på R1 eksamen del 1. Tror løsningsforlsaget til del 1 er lagt ut. Ser du på den ser du at det er riktig tankegang:)
Oslopia

Hei! På siste deloppgave, hvilken avdeling kan yte mer?? Dør etter å få løsningsforslag haha
Svar