Lineær optimering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hellipelli
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/11-2017 19:42

Hei, jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med denne oppgaven! Dette er lineær optimering fra S1.

Oppgaven:
Et firma produserer to produkter, A og B.
Firmaet har tre produksjonssteder, I, II og III, for behandling av produktene.
Ved I skal hver enhet, både A og B, behandles i 20 minutter.
Ved II skal hver enhet av A behandles i 20 minutter og hver enhet av B, behandles i 10 minutter.
Ved III skal A ikke behandles, mens hver enhet av B skal behandles i 10 minutter.
Den daglige produksjonskapasiteten ved de tre stedene er:
I: 6 timer
II: 5 timer
III: 2 timer
La x være antall enheter som produseres av per dag av produkt A, og y antall enheter som produseres av produkt B.

a) Forklar at ulikheten x + y ≤ 18 viser kravet ved produksjonssted I.
b) Skriv opp ulikhetene som viser kravet ved de to andre produksjonsstedene.

...

Et tilleggsspørsmål: er det underforstått at det skal produseres like mye av begge produktene, eller har ikke det noe med oppgaven å gjøre?
Jeg forstår at man må tenke på minutter og timer, og at i oppgave a er 6 (antall timer) ganger 3 (antall produkter produsert på en time) lik 18, men jeg vet ikke om dette er riktig tenking eller om jeg inne på noe, og forstår ikke helt hvorfor det blir satt opp som det gjør i ulikheten.

Tusen takk!:)
Svar