Eksamen matematikk R2, 24.11.17

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Scarea
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 01/08-2017 12:22
Sted: Trondheim

Hei!

Da var det snart klart for eksamen i R2. Selv er jeg delvis gira, delvis stressa. Har gjort de fleste eksamensoppgavene ned til 2014, og føler jeg har god kontroll på pensum. Min største frykt er å få en oppgave, spesielt på del 2, hvor jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal gjøre. Føler ikke at jeg har god nok tid til å faktisk tenke meg om før jeg må komme med et fornuftig svar. For eksempel synes jeg rekkeoppgavene som må løses i CAS er ganske vriene. Læreboka jeg bruker, Sinus R2, har egentlig ingen gode forslag til hvordan jeg løse sånne. Noen som har tips til hvordan jeg kan håndtere stresset?
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Det eneste du egentlig kan gjøre er å forberede deg så godt du klarer, og stole på at det er godt nok. På selve eksamen synes jeg alltid det er veldig greit å sette av litt tid i starten og lese gjennom hele oppgavesettet. Deretter begynner du med de du synes virker lette først. Du trenger ikke løse oppgavene ikke i rekkefølge, og det er kjipt å sette seg fast på oppgave 3 når du hadde sust gjennom oppgave 4 som gir deg like mange poeng. Når du så kommer til de vanskelige helt til slutt er det bare å sette i gang og prøve. Det er uansett bedre å skrive noe på arket enn å skrive ingenting, såfremt du ikke skriver fullstendig fjas.
Svar