1T eksamen høst17

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Gjest skrev:På oppgave 13, så gikk det ikke opp går meg at de ville se pytagoras i bruk. Det er ikke det at jeg synes den er vanskelig. Det virker heller banalt. Det jeg gjorde var å bare skrive AC/2 og DF×2 uten å tenke over det. Jeg forstod liksom ikke hva de ville ha av meg i oppgaven. Jeg tolket poenget med oppgaven som å vise forståelse av tangensfunksjonen og hvordan de skulle se ut. Synes de kunne presisert at de ville verdier for alle lengdene. Det var liksom bare sett mål på på paien bisetning. Jeg bare tolket det ikke som at dette var noe særlig viktig. For å finne verdiene er gjort på ei linje. Jeg hadde også en time til overs av tiden på del 1. Hadde alle andre oppgaver på del 1 riktig.

Hva tror dere sensor tenker?
Det er viktig at du skriver på katetene for å vise at tangens har riktig verdi. Jeg vet ikke om hypotenusen er noe de bryr seg om, den er i hvert fall mindre viktig.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
Gjest skrev:Tusen takk for løsningsforslag :D Men lurer på om det er feil i svaret på oppgave 10b)? Skal ikke svaret blir (2/3), da to tredjedeler av elevene i biologi er fra A klassen, som oppgaven spør etter.
Det er nok en slurvefeil ja
Ja, dette er slurvefeil fra min side. Resonnementet stemmer, men svarer på "omvendt" spørsmål av det som stilles. Har sendt inn rettet versjon, så kanskje den kommer ut etter hvert :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
Gjest skrev:På oppgave 13, så gikk det ikke opp går meg at de ville se pytagoras i bruk. Det er ikke det at jeg synes den er vanskelig. Det virker heller banalt. Det jeg gjorde var å bare skrive AC/2 og DF×2 uten å tenke over det. Jeg forstod liksom ikke hva de ville ha av meg i oppgaven. Jeg tolket poenget med oppgaven som å vise forståelse av tangensfunksjonen og hvordan de skulle se ut. Synes de kunne presisert at de ville verdier for alle lengdene. Det var liksom bare sett mål på på paien bisetning. Jeg bare tolket det ikke som at dette var noe særlig viktig. For å finne verdiene er gjort på ei linje. Jeg hadde også en time til overs av tiden på del 1. Hadde alle andre oppgaver på del 1 riktig.

Hva tror dere sensor tenker?
Det er viktig at du skriver på katetene for å vise at tangens har riktig verdi. Jeg vet ikke om hypotenusen er noe de bryr seg om, den er i hvert fall mindre viktig.
Det står "sett mål på skissa", så tok med lengdene til hypotenusene også, for å være på den sikre siden. Tror ikke det er hovedpoenget med oppgaven, så vil overraske meg om det trekkes mer enn 0,5 av 3 poeng om dette ikke er med - hvis det i det hele tatt fører til trekk.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Korrigert løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net
Løsningsforslag eksamen 1T H2017.pdf
(1.43 MiB) Lastet ned 6467 ganger
Svar