1T eksamen høst17

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Gjest skrev:
OldManWithBanter skrev:Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Tar jeg ikke helt feil, så trenger du ikke ta hensyn til farger i a)

Det eneste du trenger å vite er at det er 5 ødelagte og 12 hele så du får 5/12×4/11
Men det var vel sannsynligheten for å få to som IKKE er ødelagt i a), så det blir 7/12*6/12.
Gjest 1

Hei!

Jeg lurer på hvordan du fikk 3 som svar i oppgave 7?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev:
Gjest skrev:
OldManWithBanter skrev:Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Tar jeg ikke helt feil, så trenger du ikke ta hensyn til farger i a)

Det eneste du trenger å vite er at det er 5 ødelagte og 12 hele så du får 5/12×4/11
Men det var vel sannsynligheten for å få to som IKKE er ødelagt i a), så det blir 7/12*6/12.
Husk på at du ikke legger tilbake kulen etterpå, så det blir vel $\frac{7}{12} \cdot \frac{6}{11}$
Woll
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 21/11-2017 10:16

Gjest skrev:
Markus skrev:Da har jeg også foreslått fasit til del 2.

Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.

Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
Matematikk 1T høst 2017 fasitforslag.pdf
Hvordan kom du frem til svaret i 3?
Selv brukte jeg geogebra til å løse denne oppgava. Jeg lagde først en linje på 140, også en på 100 på en stråle. Deretter satte jeg inn de to vinklene ved sine punkter og la to stråler på begge. Da fant jeg et krysningspunkt som jeg markerte og lagde en loddrett linje på, og deretter høyden mellom krysningspunktet og linja som vinklene er satt på.
Gjest

Noen som har løsningsforslag til oppgave 5c, del 2? Fasitforslaget som ble lagt ut tidligere i tråden tok bare for seg 5a og b
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matemaikk.net :
Løsningsforslag eksamen 1T H2017.pdf
(1.43 MiB) Lastet ned 485 ganger
Gjest

Noen som har no peiling på når karakteren legges ut på privatistweb?
Gjest

Tusen takk for løsningsforslag :D Men lurer på om det er feil i svaret på oppgave 10b)? Skal ikke svaret blir (2/3), da to tredjedeler av elevene i biologi er fra A klassen, som oppgaven spør etter.
Gjest

Gjest skrev:Tusen takk for løsningsforslag :D Men lurer på om det er feil i svaret på oppgave 10b)? Skal ikke svaret blir (2/3), da to tredjedeler av elevene i biologi er fra A klassen, som oppgaven spør etter.
Det er nok en slurvefeil ja
Gjest

På oppgave 13, så gikk det ikke opp går meg at de ville se pytagoras i bruk. Det er ikke det at jeg synes den er vanskelig. Det virker heller banalt. Det jeg gjorde var å bare skrive AC/2 og DF×2 uten å tenke over det. Jeg forstod liksom ikke hva de ville ha av meg i oppgaven. Jeg tolket poenget med oppgaven som å vise forståelse av tangensfunksjonen og hvordan de skulle se ut. Synes de kunne presisert at de ville verdier for alle lengdene. Det var liksom bare sett mål på på paien bisetning. Jeg bare tolket det ikke som at dette var noe særlig viktig. For å finne verdiene er gjort på ei linje. Jeg hadde også en time til overs av tiden på del 1. Hadde alle andre oppgaver på del 1 riktig.

Hva tror dere sensor tenker?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev:Tusen takk for løsningsforslag :D Men lurer på om det er feil i svaret på oppgave 10b)? Skal ikke svaret blir (2/3), da to tredjedeler av elevene i biologi er fra A klassen, som oppgaven spør etter.
Jo, det stemmer at svaret her blir $\frac23$.
Bilde
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Kan man bruke dobbelderiverte på terrasepunkt på del 1? Det gjorde jeg.
fungerer det også å gjøre den sannsynlighetsoppgaven på del 1 på andre måter? vennediagdram eller krysstabel.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

OldManWithBanter skrev:Kan man bruke dobbelderiverte på terrasepunkt på del 1? Det gjorde jeg.
Ja, du kan vel argumentere for at hvis både den deriverte og den dobbelderiverte er 0, så har du et terrassepunkt.
Bilde
Cuomo80
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 22/11-2017 19:28

.
Sist redigert av Cuomo80 den 23/11-2017 14:55, redigert 2 ganger totalt.
Cuomo80
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 22/11-2017 19:28

Gjest skrev:På oppgave 13, så gikk det ikke opp går meg at de ville se pytagoras i bruk. Det er ikke det at jeg synes den er vanskelig. Det virker heller banalt. Det jeg gjorde var å bare skrive AC/2 og DF×2 uten å tenke over det. Jeg forstod liksom ikke hva de ville ha av meg i oppgaven. Jeg tolket poenget med oppgaven som å vise forståelse av tangensfunksjonen og hvordan de skulle se ut. Synes de kunne presisert at de ville verdier for alle lengdene. Det var liksom bare sett mål på på paien bisetning. Jeg bare tolket det ikke som at dette var noe særlig viktig. For å finne verdiene er gjort på ei linje. Jeg hadde også en time til overs av tiden på del 1. Hadde alle andre oppgaver på del 1 riktig.

Hva tror dere sensor tenker?

Det står i oppgaveteksten at man bare skal skissere opp trekantene og skrive på mål, så man kan vel ikke trekke for noe hvis man har gjort dette? Da burde det vel stått regn ut eller vis utregning hvis man skal trekke noe på det.
Svar