Fysikk 1 - finne my

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hansa01
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 25/10-2017 17:53

Hei!
Jeg lurer på hvordan man finner μ. Vet at μ=R/N, men har kun fått oppgitt N, og får ikke til å finne μ med bare denne verdien.
Takk for svar! :D
Gjest

Hva er hele oppgaven? Det står vel tilfeldigvis ikke noe om en kloss, et skråplan og noe med konstant fart?
hansa01
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 25/10-2017 17:53

Gjest skrev:Hva er hele oppgaven? Det står vel tilfeldigvis ikke noe om en kloss, et skråplan og noe med konstant fart?
Hele oppgaven går slik:
En bil med masse 1250kg kjører med farten 18m/s på en vannrett, våt asfaltveg. plutselig må bilen bråstoppe.
a) Med rullende hjul kan bremsefarten bli opptil 7kN. Regn ut den korteste mulige bremselengden.

Tenkte at jeg trengte μ for å finne svaret, men kan ha tatt riv ruskende feil.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Du har at F = ma, så a = F/m. Det er det du trenger i denne oppgaven. Den teoretisk korteste bremselengden du kan få når bremsekraften er maksimalt 7 kN er om den er 7 maks under hele oppbremsingen.
hansa01
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 25/10-2017 17:53

Fysikkmann97 skrev:Du har at F = ma, så a = F/m. Det er det du trenger i denne oppgaven. Den teoretisk korteste bremselengden du kan få når bremsekraften er maksimalt 7 kN er om den er 7 maks under hele oppbremsingen.
Tusen takk! Bra noen kan hjelpe når jeg tenker HELT feil;))
Svar