Brøk og stryking av tall (Bilde fra bok)
Lagt inn: 05/10-2017 08:41
Hei,
Hva har de gjort på dette bildet fra Sinus 1T? De har forkortet brøken, men hvis vi deler [tex]\frac{14}{15}[/tex] og [tex]\frac{2}{5}[/tex] er det ikke samme tall? Jeg ser ikke hvordan de har delt på likt tall i teller og nevner?
Så lurte jeg på om dette er en bra måte å gjøre det på i forhold til eksamen, er det best å skrive så enkelt som mulig eller er det bedre å skrive det man tenker steg for steg?
Takk for all hjelp!
(Redigert: Lurte også kjapt på hvordan dere skriver brøker med parenteser. Først regner man ut det inne i parentesen, men i det man gjør det, når fjerner dere parentesene? Tenker på hvis man må skrive i flere steg for å regne det som står inne i den.)
Hva har de gjort på dette bildet fra Sinus 1T? De har forkortet brøken, men hvis vi deler [tex]\frac{14}{15}[/tex] og [tex]\frac{2}{5}[/tex] er det ikke samme tall? Jeg ser ikke hvordan de har delt på likt tall i teller og nevner?
Så lurte jeg på om dette er en bra måte å gjøre det på i forhold til eksamen, er det best å skrive så enkelt som mulig eller er det bedre å skrive det man tenker steg for steg?
Takk for all hjelp!
(Redigert: Lurte også kjapt på hvordan dere skriver brøker med parenteser. Først regner man ut det inne i parentesen, men i det man gjør det, når fjerner dere parentesene? Tenker på hvis man må skrive i flere steg for å regne det som står inne i den.)