Hvordan løse trigonometriske likninger på CAS i Geogebra?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Cyberzipper
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 15/11-2016 19:58

Jeg har prøvd å løse likninger på CAS, men får veldig rare svar. Hvis jeg løser likningen [tex]sin(x)=0.5[/tex] på CAS, så går det greit. Da får jeg at x = 30 eller x = 150.
Hvis jeg derimot prøver å løse [tex]sin(x)=0.72[/tex], og skal ha svar innenfor et gitt intervall, så får jeg svar som inneholder pi. Når jeg prøver å avrunde svaret, så får jeg spørsmålstegn. Hvordan kan jeg løse den siste likningen og få avrundede svar?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Hvilke knapper trykker du på? Kan du legge ved et skjermbilde?
OYV

Gitt ligningen

sin( x ) = 0.72

For å få ut svaret i grader , hekter du gradtegnet(o) på x-en og trykker på X=-knappen. Da får du
et "stygt" uttrykk som inneholder både pi og asin(18/72) (dette kan du bare overse). Deretter
trykker du på "tilnærmet lik"-tasten. Da får du begge løsningene i første omløp:
x = [tex]46.05^o[/tex] og x = [tex]133.95^o[/tex].
Allmenn løsning:

x = [tex]46.05^o[/tex] + k * 360[tex]^o[/tex] eller x = 133.95[tex]^o[/tex] + k*360[tex]^o[/tex]
OYV

Glemte å presisere at du må trykke på "tilnærmet lik" -tasten som står lengst til venstre
på verktøylinjen. Da får du de løsningene du forventer !
Svar