Kvadratsetningene

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
7430

Jeg har full kontroll på de tre første kvadratsetningene nå. Men plutselig kommer det tekstoppgaver og da sliter jeg litt dessverre. Noen som kan hjelpe meg med disse to?

Gitt at (a+b)^2 = 81 og at a^2+b^2 = 41. Hva er da produktet a x b?

Gitt at (x-y)^2 = 81 og at x^2 + y^2 = 261, hva er da produktet X x Y?

Jeg har klart å finne at svaret på a er 20, med hjelp av "prøv og feil metoden", men regner med at det må være en enklere metode å gjøre dette på.

Neste oppgave lyder slik:
Ola har et jordstykke som har form som et kvadrat. Naboen Liv signe har et rektangelformet jordstykke som er 10 m lengre og 10 m smalere enn Olas jordstykke.

a) Hvem har det største jordstykket?
b) Hvor mange kvadratmeter er differansen mellom arealene av jordstykkene?

Noen som kan forklare hvordan jeg bør tenke her? Tusen takk for all god hjelp :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gitt at (a+b)^2 = 81 og at a^2+b^2 = 41. Hva er da produktet a x b?
Ved å gange ut kvadratet får vi $a^2+2ab+b^2 = \overbrace{a^2+b^2}^{41} \ \ \ + 2ab = 41 + 2ab = 81$
Bilde
7430

Takk for svar :) men jeg forstår det fortsatt ikke....
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva er det du ikke forstår? Det jeg gjorde, eller hvordan du skal fortsette?
Bilde
7430

Du gav meg en god hjelp på veien her, og jeg klarte faktisk å løse oppgave b selv takket være deg. Men jeg måtte prøve og feile med ulike tall for å til slutt finne ut at x=6 og y=15. Men jeg klarte det til slutt. Jeg er fremdeles usikker på fremgangsmåten som skal vises i svaret på en evt. eksamen.... :)

Den siste oppgaven med jordstykkene klarte jeg også å løse, når jeg klarte å tenke litt enkelt...
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg har laget et videosvar på oppgavene her: https://www.youtube.com/watch?v=8MMK-xchymc
Svar