Fysikk, akselerasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Captain

Hei! Jeg trenger hjelp med å løse denne oppgaven, helst så fort som mulig!

En bil starter fra ro, akselererer med konstant akselerasjon 0,2 m/s2 i 2,0 minutter, kjører så med konstant fart i 5,0 minutter og bremser så ned til null igjen i løpet av 3,0 minutter.

a) Finn toppfarten til bilen.
b) Tegn en fartsgraf og en akselerasjonsgraf for denne bevegelsen.
c) Finn hvor langt bilen bevegde seg tilsammen.

Takk på forhånd! :D
Ant
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 05/06-2017 21:45

Du har,
[tex]\bar{a}=0.2 \ \frac{m}{s^{2}} \\ \\ 2 min =2 \cdot 60=120 s \\ \\ 5min=5 \cdot60=300s \\ \\ 3min=3\cdot 60=180s \\ \\ \bar{a}\Delta t = \Delta v \\ \\ \bar{v} \Delta t = \Delta s[/tex]


Nå er det bare å regne. :D
Captain

Ant skrev:Du har,
[tex]\bar{a}=0.2 \ \frac{m}{s^{2}} \\ \\ 2 min =2 \cdot 60=120 s \\ \\ 5min=5 \cdot60=300s \\ \\ 3min=3\cdot 60=180s \\ \\ \bar{a}\Delta t = \Delta v \\ \\ \bar{v} \Delta t = \Delta s[/tex]


Nå er det bare å regne. :D
Hei!

Tusen takk for svar, men jeg forstår ikke helt hva du hvordan du løser oppgaven, er det mulig for deg å forklare litt nærmere? Takk på forhånd!
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Captain skrev:Hei! Jeg trenger hjelp med å løse denne oppgaven, helst så fort som mulig!

En bil starter fra ro, akselererer med konstant akselerasjon 0,2 m/s2 i 2,0 minutter, kjører så med konstant fart i 5,0 minutter og bremser så ned til null igjen i løpet av 3,0 minutter.

a) Finn toppfarten til bilen.
b) Tegn en fartsgraf og en akselerasjonsgraf for denne bevegelsen.
c) Finn hvor langt bilen bevegde seg tilsammen.

Takk på forhånd! :D
Hvor står du fast? Kan ikke forvente at folk skal gidde å gjøre store oppgaver "så fort som mulig" uten å vise hva du har prøvd selv først.
Svar