Jeg skjønner ikke tegnet ∧

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Heisann! Jeg går nå gjennom r1 matte fordi jeg tar et forkurs før jeg begynner med faget i vg2, slik at jeg er litt ekstra forberedt. Men jeg har allerede møtt på hindringer etter å ha gjennomgått kun to sider. Jeg skjønner rett og slett ikke tegnet ∧ og når jeg skal bruke det. Jeg skjønner heller ikke oppgaver som:

b) x^2=9 ∨ <0
d) x=2 ∧ x^2-2x+1=0 (Hvorfor kan ikke x være 1 og 2 samtidig?)

Sliter veldig med forståelsen av disse tegnene, spesielt i slike oppgaver som vist ovenfor.
Setter stor pris på all den hjelpen jeg kan få :)
Ant

Tegnet [tex]\Lambda[/tex]
betyr og
Tegnet V betyr eller
Men poste hele oppgaven med forklaring og spørsmål a, b, c og d
Gjest

Ant skrev:Tegnet [tex]\Lambda[/tex]
betyr og
Tegnet V betyr eller
Men poste hele oppgaven med forklaring og spørsmål a, b, c og d
Bare så vi er helt sikre.
$\vee$ = "eller" som betyr at det kan enten være det ene, eller det andre, eller begge deler.
$\wedge$ = "og" som betyr at det er både den ene og den andre, ikke bare en av dem.

Ikke la "eller" lure deg til å tro at det ikke kan være begge. Du kan forresten bruke "\wedge" istendenfor "\Lambda" :)
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Dere finner oppgave med svar inne på boken min sin nettside: http://sinus-r1.cappelendamm.no/binfil/ ... id=1765546

Det er oppgave 1.13 jeg sliter med, og jeg skjønner rett og slett ikke hva de spør om eller hva jeg skal gjøre :(
Tusen takk for at dere vil hjelpe forresten, setter veldig stor pris på det!
Ant

Tegnet [tex]\wedge[/tex] betyr "og", dvs at uttrykket både til høyre og til venstre om tegnet må være sann. Tegnet [tex]\vee[/tex] betyr "eller" dvs at et av utrykkene enten til høyre eller til venstre om tegnet må være sann,(begge kan også være sanne).


Oppgave 1.13

a) [tex]x^{2}=9 \wedge x> 0 \ \ \Leftrightarrow \ \ (x=-3 \vee x=3 )\wedge x> 0 \ \ \Leftrightarrow \ \ x=3[/tex]

Likningen [tex]x^{2}=9[/tex] har to løsninger, dvs en av disse må ha [tex]x>0[/tex] for at [tex]x^{2}=9 \wedge x>0[/tex] skal være sann. Dvs det er ekvivalent med [tex]" \Leftrightarrow "[/tex] med [tex](x=-3 \vee x=3) \wedge x>0[/tex]. Dette er i sin tur ekvivalent [tex]" \Leftrightarrow "[/tex] med [tex]x=3[/tex]

d) [tex]x=2 \wedge x^{2}-2x+1[/tex]

Her må likningen til høyre ha en løsning der [tex]x=2[/tex] for at [tex]x=2 \wedge x^{2}-2x+1[/tex] skal være sant. Men en sånn løsning finnes ikke, så derfor er [tex]x=2 \wedge x^{2}-2x+1[/tex] falskt.
matteem
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 14/05-2017 00:48

Tusen takk! Tror jeg skjønner dette nå! :D
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Ant har gitt en svært god forklaring.

I R1 vil du bli kjent med konseptene ekvivalens og implikasjon.

Når vi sier at noe er ekvivalent bruker vi pilen [tex]\leftrightarrow[/tex]. Når a impliserer b, bruker vi tegnet [tex]\rightarrow[/tex]. På samme måte bruker vi [tex]\leftarrow[/tex] når a blir implisert av b.

Her har du et eksempel;
Vi har påstandene A og B. Sett inn rett implikasjonspil.
A: Nikolai bor i Norge.
B: Nikolai bor i Oslo.

Vi må nå se på hvilke av påstandene som medfører den andre. Hvis A skal implisere (medføre) B, betyr det at Nikolai må bo i Oslo hvis han bor i Norge. Dette stemmer jo åpenbart ikke. Det er heller slik at hvis Nikolai bor i Oslo, så må Nikolai også bo i Norge. Derfor blir svaret;

Nikolai bor i Norge [tex]\leftarrow[/tex] Nikolai bor i Oslo
Svar