Blir syk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Beautifullgirl
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2017 13:18

Jeg vet dette er ikke bra å skrive her om det ! men jeg blir også rett og slett syk !
har hatt eksamen i går om 2py og er såå lei meg at jeg skal få stryk also 1 karakter!!
Hva skal jeg gjøre blir såå gal av å tenke på det nesten hver time er veldig skuffet over meg selv - Søkte sykepleier utdanning til høsten blir vel til neste år og ikke dette skole året dersom jeg kommer til å stryke ! Men jeg har gjort en del ooppgaver grunnen til at jeg er lei e jo fordi sklle gjøre gegogebra men fikk ikke tid :O
Jeg er såååååååååååååååååååååååååååååå lei meg jeg vil virkelig bestå hvis jeg får stryk er det noen andre måte å gjør det bra på ?? plsss hint ! kan jeg ta det på nytt til sommeren
Ant

Ettersom som du går på videregående så har du rett til en ny eksamen dersom du får karakteren 1. Men når du kan ta den må du høre med din skole for det er nok ulikt fra skole til skole. Alternativt er å ta privatisteksamen men det koster penger. Men et annet spørsmål er når må du være klar med eksamen for å kunne få studie plass til høsten.

Jeg har ingen erfaring av norsk skole ettersom jeg studerte i Sverige. Der fungerer det så om du stryker så kan du ta eksamen (tentamen) på nytt føre noen gang føre slutten av juli. Da må alle kompletteringer være inne for å kunne være med å konkurrere om en studie plass på universitetet. Men det kostet 500 kr på min tid. Jeg bestemte meg på våren at jeg ville søke på matematikerprogrammet men jeg hadde ikke kurs E i matematikk. Da utnyttet jeg denne muligheten ellers har jeg fått vente et helt år.

Som sagt du må høre med skolen din og eventuelt universitet du skal søke til om dispensasjon.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Ant skrev:Ettersom som du går på videregående så har du rett til en ny eksamen dersom du får karakteren 1. Men når du kan ta den må du høre med din skole for det er nok ulikt fra skole til skole.
Dette stemmer bare nesten. Du har rett på ny eksamen dersom du får 1 til eksamen, men har du strøket på skriftlig eksamen, så må du ta eksamen når skriftlig eksamen arrangeres, og det er som regel i november/desember. Det betyr at dersom man ikke har vitnemål pga stryk til eksamen, så kommer man ikke inn på studier som krever vitnemål.

For muntlige/lokalt gitte eksamener kan tidspunktet variere, men vil stort sett være senere på høsten. Unntaket (som jeg kjenner til) er 1P-Y i Oslo, hvor man har mulighet til å følge et kurs i regi av sommerskolen og ta eksamen i den sammenheng.
Ant

Det er jo en bedrøvelig. Så det er bare å vente et helt år til? Er det ikke noen universitet som kan gi dispensasjon?
Beautifullgirl
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2017 13:18

Ant skrev:Det er jo en bedrøvelig. Så det er bare å vente et helt år til? Er det ikke noen universitet som kan gi dispensasjon?
hva vil det si ? :cry:
Ant
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 05/06-2017 21:45

Jeg har som sagt erfaring fra Sverige. Der fungerer det så at visse universitetet og høyskoler har egne opptakskrav og kan gjøre individuell bedømming. Som i ditt fall der du bare har et fag som ikke er fullført og samtidig er det ikke noe hovedfag på den linje du har søkt. Da skulle du kunne få dispensasjon til å begynne allikevel og fullføre matematikken senere.
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Jeg har vært i den situasjonen der selv og sletet slikt. Men eneste du kunne gjort var å lese og øve mer da du hadde skansen. Om man går for å bestå ender man oftest med å stryke.
Men når det er sagt. Hvis du har skrevet nok og forklart nok så tror jeg ikke en sensor ville strøket deg, selvom det meste ser ut til å være feil.
Svar