1T eksamen våren 2017 med løsningsforslag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

LektorH skrev:
Spode skrev:Hva tenker dere om 1T eksamen? Vanskelig, lett?
Jeg regnet gjennom del 1 i går, det tok litt over en time, som var mer tid enn jeg brukte på del 1 av R2-eksamen. Jeg har regnet gjennom R1, R2 og S2 tidligere, og alle de var ganske enkle i år, men denne hadde noen småtriks til dere. Jeg vil si at 1T var den vanskeligste eksamenen av de jeg har gjort i år (sånn i forhold til pensum, så klart). Det er uansett bare en teoretisk problemstilling, ingen av mine kom opp i skriftlig.
Symmetrilinja var sikkert vrien for mange? Jeg har lært mine elever at andregradsfunksjoner er symmetriske rundt ekstremalpunktet, men jeg vet ikke om de har fått med seg at ei linje kan være x=a, og ikke bare y=ax+b. De to tangentoppgavene der var også litt vriene.
Ellers virket del 1 grei nok, selv om det tok litt tid. Jeg likte oppgave 12, det var en bra måte å sjekke at elevene kan de trigonometriske setningene uten at matematikken ble for vrien.

Oppgave 3 på del 2 var kanskje forvirrende? Vi har bare jobbet med tabeller i min klasse, ikke med å hente verdiene ut fra en graf. Det kunne i hvert fall vært punkter i stedet for ei linje, så hadde det vært lettere å se hva man skulle gjøre.
Uttrykket "stasjonært punkt" i oppgave 6 på del 2 har jeg heller ikke brukt, det er nok arbeid å få folk til å huske at "ekstremalpunkt" betyr topp eller bunn. Forhåpentligvis skjønte dere det når neste del var å vise om det var topp, bunn eller terrassepunkt. Har noen lært begrepet stasjonært punkt på skolen? Jeg må tydeligvis ta det inn til neste år...
Ellers var det stort sett greit tror jeg. Jeg har tatt ut noen av oppgavene fra del 2 til muntligforberedelse, så får vi se om elevene mine ser hva de skal gjøre.

(Og så oppgave 7: 98% av elevene leser en form for aviser? Det høres... mye ut.)
I slutten av eksamensveiledningen, er det oppgitt en symbol- og terminologiliste. Det kan være lurt å gå gjennom denne og se hvilke termer som er aktuelle for det gjeldende faget. Da blir man litt obs på hva som kan dukke opp på eksamen - siden terminologien kan være litt ulik fra læreverk til læreverk, skole til skole, lærer til lærer osv.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Har lagt ut et oppdatert løsningsforslag bidratt fra Fana private gymnas
V17__1T__L_sningsforslag.pdf
(311.47 kiB) Lastet ned 3618 ganger
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

LektorNilsen skrev: I slutten av eksamensveiledningen, er det oppgitt en symbol- og terminologiliste. Det kan være lurt å gå gjennom denne og se hvilke termer som er aktuelle for det gjeldende faget. Da blir man litt obs på hva som kan dukke opp på eksamen - siden terminologien kan være litt ulik fra læreverk til læreverk, skole til skole, lærer til lærer osv.
Ja, jeg kikket gjennom den før eksamen og la merke til at stasjonært punkt var med, men siden mine ikke var kommet opp gadd jeg ikke å gjøre noe med det. Jeg skal passe på at jeg får med alle relevante begrep i undervisningen til neste år. Her tenker jeg et lite hierarki med stasjonært punkt på toppen, og så forgreninger. Eller kanskje sirkler inni hverandre slik jeg gjorde med tallmengdene? Så mange konsepter, så liten tid.
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

ewfafeaw skrev:HAHAHAH, da tenker jeg du får 6eren din?
Om dette var til meg, så tror jeg at jeg får det :D Tusen takk til alle som hjalp.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

LektorH skrev:
LektorNilsen skrev: I slutten av eksamensveiledningen, er det oppgitt en symbol- og terminologiliste. Det kan være lurt å gå gjennom denne og se hvilke termer som er aktuelle for det gjeldende faget. Da blir man litt obs på hva som kan dukke opp på eksamen - siden terminologien kan være litt ulik fra læreverk til læreverk, skole til skole, lærer til lærer osv.
Ja, jeg kikket gjennom den før eksamen og la merke til at stasjonært punkt var med, men siden mine ikke var kommet opp gadd jeg ikke å gjøre noe med det. Jeg skal passe på at jeg får med alle relevante begrep i undervisningen til neste år. Her tenker jeg et lite hierarki med stasjonært punkt på toppen, og så forgreninger. Eller kanskje sirkler inni hverandre slik jeg gjorde med tallmengdene? Så mange konsepter, så liten tid.
Det er vanskelig å få pekt på alle begreper i et så omfattende kurs. Dessuten er det jo oftere at begrepet ekstremalpunkt dukker opp (evt. topp- eller bunnpunkt konkret). Men i oppgavetyper hvor man tar utgangspunkt i grafen til den deriverte, kan det nok være greit å først omtale nullpunktene til den deriverte som "stasjonære punkter", før man så går videre til å se på hva disse punktene kan fortelle oss om grafen til funksjonen.
jente97

Hei! Jeg har tre spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på:)

1. Er det noen lektorer som kan svare på hvor sannsynlig det er at karakterkravet blir satt ned?

2. Dersom man i oppgave 1 (del 2) har svart "... i uke 13" i stedet for "... i uke 14", og ".... i uke 28" i stedet for "... i uke 29" fordi man har lest av grafen feil, hvor grov feil er det? Ca hvor mange poeng kan man regne med å få trekt da av de totalt 7 poengene man kunne hente?

3. Er det noen som vet ca når vi får tilbake karakter på denne eksamenen?
Abdulhayran
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 28/08-2016 13:06

Noen som vet hvordan vi får vite om karakteren? Får man noe e-post eller ligger det noen steder?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Abdulhayran skrev:Noen som vet hvordan vi får vite om karakteren? Får man noe e-post eller ligger det noen steder?
Den får du vite 16. Juni, da fellessensuren er satt til denne datoen. Karakteren kommer på skolearena under eksamener.
eksempel

"Ut fra tilbakemeldingene fra sensorene, synes arbeidsmengden og vanskegraden å være rimelig."
Shikebli

Hei, er det noen som vet karakterskalaen, landssnittet og/eller hvor mange som fikk hver karakter på landsbasis? Takk på forhånd
Svar