Få 6 i P-matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

skrullaB skrev:Vedr løsningsforslag del2 oppg 2
Halvkula som som utgjør toppen av bøtta kan da umulig ha en radius på 22 cm? radiusen på sylinder-delen er jo kun 20cm.
halvkula og sylinder må vel ha samme radius?
:?
Selvfølgelig må den det! Jeg har tatt utganspunkt i at beholderen inni er like høy som sylinderdelen.

Huff...må ha gått litt fort i svingene i dag. Skal rette opp i det.

Takk :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Nå skal alle småfeilene være rettet. Igjen, tusen takk for innspill!

OM det nå likevel skulle være noe, si endelig i fra.

Note to self: Unngå multitasking ;)
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 1P våren 2017.pdf
(1.48 MiB) Lastet ned 7597 ganger
haakon655
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 20/05-2017 17:38

Utfra det løsningsforslaget ligger jeg på ca 54-56 poeng.

Tror dere det holder til 6'er? Føler at jeg har skrevet veldig oversiktlig og forklart bra på alle oppgavene. Håper virkelig det holder..
privatisten

Hei

Kor mykje trekk får ein når nr på kollone og rader ikkje er kopiert med?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

privatisten skrev:Hei

Kor mykje trekk får ein når nr på kollone og rader ikkje er kopiert med?
Det kommer litt an på hvor rett du har gjort resten.

Hvis du har gjort noe feil underveis, er det vanskelig for sensor å finne feilen uten noen referanse til cellene. Da er det vanskelig å kunne gi uttelling - man vet ikke om det er tastefeil eller manglende kompetanse.

Hvis alle verdiene er riktige og du har med formelark som viser formlene du har brukt, vil du nok få god uttelling likevel.

(Dette er basert på mine egne erfaringer som sensor i 1P, men er ikke sensor i år, så vet ikke hvilke retningslinjer som gis i akkurat slike tilfeller).
privatisten

Takk for svar, då er det håp
emilie22

Men hvorfor kan ikke radiusen til halvkula i DEL 2 oppg 2c være 22cm når 75,5-53,5 = 22cm? Hvis man tar utgangspunkt i at bøtta er like høy som den indre sylinderen?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

emilie22 skrev:Men hvorfor kan ikke radiusen til halvkula i DEL 2 oppg 2c være 22cm når 75,5-53,5 = 22cm? Hvis man tar utgangspunkt i at bøtta er like høy som den indre sylinderen?
Hvis halkula har større radius enn sylinderdelen, vil beholderen se ut som en sopp - altså at halvkula stikker ut litt på sidene rundt hele. Det er ikke tilfellet her.
mathilde12334445

Blir ikke svaret på 2c (del 2) 84 liter i stedet for 86? Ser du har ganget med 5,55 i stedet for 5,35. Er litt usikker, for ditt løsningsforslag og en annen lektor sitt er helt forskjellig. Han andre fikk 112 liter.
Svar