Få 6 i P-matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

haakon655
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 20/05-2017 17:38

Heisann.

Jeg skal ha P-matte eksamen imorgen, og satser på en 6'er. Har ikke hatt faget før, og tar det som privatist.

Har gjort ganske mange eksamensoppgaver og føler at det går greit. Noen som har noen tips til hva som ofte kommer på del 1, og tema som må kunnes? Eventuelt noen generelle tips for å sikre 6'eren.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du har løst mange eksamensoppgaver, så vet du like mye som oss om hva som kommer oftest.
Bilde
haakon655
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 20/05-2017 17:38

Ja, det er forsovet sant. Men jeg har hatt 5 andre eksamener de siste 2 ukene, så begynner å bli en stund siden jeg jobbet med faget.

Om noen eventuelt har noen gode tips til å sikre toppkarakteren hadde jeg satt stor pris på det.
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

haakon655 skrev:Heisann.

Jeg skal ha P-matte eksamen imorgen, og satser på en 6'er. Har ikke hatt faget før, og tar det som privatist.

Har gjort ganske mange eksamensoppgaver og føler at det går greit. Noen som har noen tips til hva som ofte kommer på del 1, og tema som må kunnes? Eventuelt noen generelle tips for å sikre 6'eren.

Hei, jeg tok eksamen høst 2016 men fikk ikke 6ern fordi jeg greide å ta med to av oppgavene hjem istedenfor å levere de på grunn av at jeg trodde det var kladd. Derfor burde du jobbe effektivt og ryddig. Det som jeg ser kommer ofte på del 1 er volumoppgaver, omgjøring til prosent, ligninger/grafer, sannsynlighet, areal, proposjonalitet, pytagoras og målestokk er vanlige temaer som jeg ser går igjen i nesten alle oppgavesettene for de siste årene. Her er et ark som gir deg formlene som skal være kjent ved del 1, så hvis du forstår hvordan de skal brukes så er du på lang vei. http://ndla.no/sites/default/files/1p._ ... men_bm.pdf
Skal ha eksamen i morgen selv så lykke til
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Hvis du satser på toppkarakter burde du kunne hele pensum og da spiller det ingen rolle hvilke oppgaver som kommer ofte.

Mitt beste tips er å ikke sløse bort tid til å kladde annet enn mellomregninger du er usikker på. Du må spare så mye tid som mulig til å løse de vanskeligste oppgavene.
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

Og husk at formlene må sitte godt, da du i enkelte eksamensoppgaver må kombinere formlene for å finne svaret.
haakon655
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 20/05-2017 17:38

Tar2Psomprivatist skrev:
haakon655 skrev:Heisann.

Jeg skal ha P-matte eksamen imorgen, og satser på en 6'er. Har ikke hatt faget før, og tar det som privatist.

Har gjort ganske mange eksamensoppgaver og føler at det går greit. Noen som har noen tips til hva som ofte kommer på del 1, og tema som må kunnes? Eventuelt noen generelle tips for å sikre 6'eren.

Hei, jeg tok eksamen høst 2016 men fikk ikke 6ern fordi jeg greide å ta med to av oppgavene hjem istedenfor å levere de på grunn av at jeg trodde det var kladd. Derfor burde du jobbe effektivt og ryddig. Det som jeg ser kommer ofte på del 1 er volumoppgaver, omgjøring til prosent, ligninger/grafer, sannsynlighet, areal, proposjonalitet, pytagoras og målestokk er vanlige temaer som jeg ser går igjen i nesten alle oppgavesettene for de siste årene. Her er et ark som gir deg formlene som skal være kjent ved del 1, så hvis du forstår hvordan de skal brukes så er du på lang vei. http://ndla.no/sites/default/files/1p._ ... men_bm.pdf
Skal ha eksamen i morgen selv så lykke til
Oi, det må være kjipt. Føler jeg har god kontroll på de temaene du nevner, men kommer jo alltid noen oppgaver som kan være litt vrien.

Takk for gode tips! Lykke til du og!
haakon655
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 20/05-2017 17:38

Har forresten en ting jeg lurer på når det gjelder overslagsregning.

I Sinus 1P-boken står dette:

"Avrundingsregler ved overslagsregning:
Ved addisjon og multiplikasjon runder vi ett tall opp og ett ned.
Ved subtraksjon og divisjon runder vi enten begge tallene opp eller begge tallene ned."


Men når jeg ser på fasiten i løsningsforslag på NDLA gjør de litt forskjellig. Noen ganger rundes det ene tallet opp eller ned, mens det andre ikke gjøres noe med. Mens andre ganger følges regelen.


Noen som vet om man kan bli trukket hvis man har litt forskjellig svar her? Virker jo ikke som det er noen fast regel som gjelder. Eventuelt om man bare regner ut svaret nøyaktig, tror dere man kan bli trukket i poeng da?
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

haakon655 skrev:Har forresten en ting jeg lurer på når det gjelder overslagsregning.

I Sinus 1P-boken står dette:

"Avrundingsregler ved overslagsregning:
Ved addisjon og multiplikasjon runder vi ett tall opp og ett ned.
Ved subtraksjon og divisjon runder vi enten begge tallene opp eller begge tallene ned."


Men når jeg ser på fasiten i løsningsforslag på NDLA gjør de litt forskjellig. Noen ganger rundes det ene tallet opp eller ned, mens det andre ikke gjøres noe med. Mens andre ganger følges regelen.


Noen som vet om man kan bli trukket hvis man har litt forskjellig svar her? Virker jo ikke som det er noen fast regel som gjelder. Eventuelt om man bare regner ut svaret nøyaktig, tror dere man kan bli trukket i poeng da?
Tviler på at de trekker deg for at du velger å runde tallet opp feil, men det jeg tenker da jeg har eksamen er at når jeg runder opp eller ned så skal svaret bli ca det samme som om jeg ikke hadde rundet opp. Hvis du skjønte hva jeg mente med det. altså du må bare ikke runde av helt feil, så regner jeg med at de ikke bryr seg noe særlig om du runder opp eller ned litt feil.
haakon655
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 20/05-2017 17:38

Ja, det gir mening, takk for svar.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

haakon655 skrev:Ja, det gir mening, takk for svar.
Det er lurt å lære seg både [tex]=[/tex] og [tex]\approx[/tex]
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
hello755

Hvordan gikk det med dere i dag?
EllenS93

Synes det gikk greit, rakk ikke svare på 9c på del 1 selvom jeg kan det, ellers gikk del 1 bra tror jeg.
På del 2 dumma jeg meg ut på den siste oppgaven, klarer ikke regne med km/h, går alltid til granskogen.
Slet med 7b på del 2 også, klarte ikke lage formel i excel for å få det til. Prøvde med =HVIS, men den ville ikke godta grense<inntekt<grense.
Tror nok 6'ern røk for min del.

Hvordan gikk det med deg?
hello755

EllenS93 skrev:Synes det gikk greit, rakk ikke svare på 9c på del 1 selvom jeg kan det, ellers gikk del 1 bra tror jeg.
På del 2 dumma jeg meg ut på den siste oppgaven, klarer ikke regne med km/h, går alltid til granskogen.
Slet med 7b på del 2 også, klarte ikke lage formel i excel for å få det til. Prøvde med =HVIS, men den ville ikke godta grense<inntekt<grense.
Tror nok 6'ern røk for min del.

Hvordan gikk det med deg?
Tror det gikk greit. Har 5er fra før, så må ha 6. Vet ikke helt om det holder.
Jeg sleit med å forklare 3b på del 1, ellers tror jeg alt annet er rett. Syns sannsynlighetsoppgsven på del 1 var litt annerledes enn lignende jeg har sett før, men tror det ble rett.

Klabba mye fram og tilbake på 7b på del 2 jeg også! Brukte HVIS formel, og fikk det til å stemme med det jeg fikk i a) til slutt.

Og oppgave 8 c) prøvde jeg å gjøre på flere ulike måter, men kom aldri fram til et logisk svar. Haha, klarte bare ikke tenke mer på slutten der..

Vet du om det legges ut løsningsforslag noe sted etter hvert?
007hala
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/05-2017 15:30

Noe smårusk på del 1, ellers greit. Klarte meg bra på del to frem til 7b), derfra og utover er det bare tull. Jeg er skikkelig skuffet over meg selv. Har jobbet hele semesteret med faget og sittet 5 timer hver dag siden forrige fredag. Jeg må ha 6, så da blir det å ta den på nytt før jul da :cry:
Svar