Hvordan er R1?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tilnesteaar

Heisann,

Jeg vurderer å ta R1 som privatist til høsten, men er usikker på om jeg har nok tid til å øve, og om R1 er noe jeg bør satse på eller ikke. I VG1 valgte jeg å ta P matte istedenfor T, noe som fungerte veldig greit for meg. I etterkant angrer jeg på at jeg ikke tok T. I år har jeg hatt S1, og jeg tenkte å fortsette med S2 til neste år.

Nå vet jeg at R1 er et krevende fag, så derfor tenkte jeg å spørre noen her som har erfaring med faget. Kanskje er noen til og med i samme situasjon som meg.

Bør jeg lese T-matte før jeg begynner på R? Blir hoppet fra S til R veldig stort?

Takk på forhånd!
Gjest

S1 dekker omtrent det samme som 1T. Det eneste som mangler er vel trigonometri, så det bør du se på før du eventuelt tar R1.

R1 er ekvivalent med S2 når det gjelder opptak til universitetet, så med mindre du har tenkt til å ta R2 også vil det sikkert være greiest å bare gå videre med S2.

Når det er sagt kommer det jo også an på hvilken type matte du liker. S2 har mye av det samme som R1 innen algebra, derivasjon og funksjonsdrøfting, men andre tema er veldig forskjellige. R1 har geometri og vektorregning, som er nyttig for de som tar fysikk, mens S2 har mer sannsynlighet og statistikk. Lån deg bøker fra begge fagene og les gjennom dem for å se hva som ser morsomst ut.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

R1 er ikke vanskelig hvis du har motivasjon og er villig til å jobbe hardt. Hvis du ser videoer på nettet og gjør alle oppgavene i læreboka så kommer du langt.

Tok det selv som privatist etter kun yrkesfag mange år tidligere, så mitt grunnlag var mye lavere enn ditt akkurat nå. Kan ikke si noe om hoppet fra S til R, men for min del var det nok en stor fordel at jeg jobbet meg gjennom 1T først. Du finner fort ut hva du kan og hva du ikke kan hvis du ser gjennom 1T boka. Føler du at du har kontroll på alt er det bare å sette i gang med R1 tenker jeg.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Det er minimalt med trigonometri i R1, så jeg vil ikke si det er nødvendig å kunne dette godt fra før av. Det eneste stedet jeg kan huske å ha brukt trigonometri i R1, er ved skalarprodukt for vektorer og parameterframstilling for en sirkel. Jeg har også kommet over noen eksamensoppgaver i R1, særlig innenfor geometri, der man skal bruke def. for sinus eller cosinus o.l.

Hvis du dog skal fortsette med R2 så må du kunne trigonometri, da det er mye pensum rundt de periodiske funksjonene [tex]sin(x)[/tex] og [tex]cos(x)[/tex].

Den store forskjellen fra S1 og R1 er at man i S1 ikke har vektorer og geometri. I R1 lærer man også flere derivasjonsregler (kjerneregelen, produktregelen og brøkregelen). I S1 jobber man med briggske logaritmer (10 som grunntall), imens man i R1 jobber med naturlige logaritmer med [tex]e[/tex] som grunntall.

Det er også en god del mer algebra i R1, blant annet polynomdivisjon og oddetalls- og partallsbevis.

Har du god kontroll på S1-pensum, tror jeg at R1 er fullt mulig.
Svar