Hvordan skrive en utfyllende og korrekt eksamensbesvarelse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Nøtteliten

Hei Matematikk.net!

Jeg har snart eksamen i P-matte og har forberedt meg godt til eksamen og føler at jeg har kontroll på pensum. Det eneste jeg lurer på er om noen vet om en side hvor det er skrevet utfyllende løsningsforslag. Altså hvor mye trenger man å skrive og forklare på en eksamen? Alt jeg finner her inne og på NDLA, er stort sett forenklede og lite utfyllende svar.

Takk for tips på forhånd! :D
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Nå har ikke jeg P-matte, men jeg er generelt vant med at læreren misliker overforklaring, spesielt i form av tekst. Det blir heller foretrukket matematiske resonnementer. Det må komme fram av oppgaven hva man gjør, og hvorfor.

F.eks; Finn avstanden Ola kjørte da han hadde gjennomsnittsfarten 60km/t i [tex]\frac{1}{2}[/tex] time

Da kan en god fremgangsmåte være;

Bruker formelen [tex]\overline{v} = \frac{s}{t}[/tex]

[tex]\overline{v} = \frac{s}{t} \enspace => \enspace s=\overline{v} * t[/tex]

[tex]s = 60 km/t * \frac{1}{2} = 30km[/tex]

Et veldig primitivt eksempel, og det er viktig å få frem at det er ulike preferanser for alle sensorer.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Å skrive tekst er bare å sløse bort tid du heller kunne ha brukt til å løse de vanskeligste oppgavene. Tviler på at det noengang er aktuelt å skrive mer enn maks en setning. Jeg hadde i allefall aldri noe behov for det når jeg tok R1 og R2. Det viktige er å vise alle utregningene for hvordan du kom fram til riktig svar, så sensor ser at du har forståelse for hva du gjør.
Svar