R2 - Eksamen 22.mai. Megatråd!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Mariii skrev:Hvorfor ligger k=3/4 utenfor konvergensområdet?
Den ene av rekkene var $T=a(1+2k+(2k)^2+\dots)$, som konverger hvis og bare hvis $1+2k+(2k)^2+\dots$ gjør det. Den siste er en geometrisk rekke, som konvergerer hvis og bare hvis kvotienten har absoluttverdi mindre enn $1$. I dette tilfellet er kvotienten $2k$, og for at $|2k|<1$ må vi ha $-\frac12 < k <\frac12$. Siden $\frac34>\frac12$ ligger ikke $\frac34$ i konvergensområdet.
kemols
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 22/05-2017 19:01

Hei. Skanner besvarelsen nå snart. Skal legge ut ila. kvelden
Bruhh

Yass! Jeg fant også ut at r>0.5, det er tydeligvis riktig i følge forumet.Så da ble håpet om 6 mer realistisk.... Men jeg tenkte ikke på at k=3/4 var utenfor konvergensområdet, så der ble håpet mindre realistisk igjen. jammen.
Gjest

Saras skrev:Uæææ oppdaga såå mangen feil nå føler jeg :cry:
Håper jeg klarer 4... :''(( hvilken skole jeg kan komme innpå avhenger jo nesten av dette
Hva har du tenkt å studere?
kemols
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 22/05-2017 19:01

Da har jeg skanna opp hele eksamen. Enjoy
Vedlegg
R2.pdf
(1.08 MiB) Lastet ned 31224 ganger
Stis

Glemte helt å regne konvergens område for T i del 2 4b og leste 1c i del 2 feil, så der gikk 6ern bort :( ganske sikker resten er riktig! Er det noen som har hatt flaks med 2 feil før på en eksamen og fått 6 er ?
Bruhh

Stis skrev:Glemte helt å regne konvergens område for T i del 2 4b og leste 1c i del 2 feil, så der gikk 6ern bort :( ganske sikker resten er riktig! Er det noen som har hatt flaks med 2 feil før på en eksamen og fått 6 er ?
Den veiledende poengsummen for å få 6 er 56 av 60 poeng. Hvis du kun har to feil har du bare mistet 4 poeng, så du kan jo fortsatt få 6. Men husk at poengscore er bare veiledende, og at sensor baserer vurderingen på et helhetsinntrykk av besvarelsen.
Gjest

Bruhh skrev:
Stis skrev:Glemte helt å regne konvergens område for T i del 2 4b og leste 1c i del 2 feil, så der gikk 6ern bort :( ganske sikker resten er riktig! Er det noen som har hatt flaks med 2 feil før på en eksamen og fått 6 er ?
Den veiledende poengsummen for å få 6 er 56 av 60 poeng. Hvis du kun har to feil har du bare mistet 4 poeng, så du kan jo fortsatt få 6. Men husk at poengscore er bare veiledende, og at sensor baserer vurderingen på et helhetsinntrykk av besvarelsen.
Men er dette bra? Hvis du løser alt det andre riktig og f.eks ikke rekker en oppgave og gjør en liten feil på den andre gir det fortsatt et inntrykk av at du er en 6er kandidat? Eller betyr det at de småfeila dine kan kun være +/- feil eller ufarlige slurvefeil?
Bruhh

Gjest skrev:
Bruhh skrev:
Stis skrev:Glemte helt å regne konvergens område for T i del 2 4b og leste 1c i del 2 feil, så der gikk 6ern bort :( ganske sikker resten er riktig! Er det noen som har hatt flaks med 2 feil før på en eksamen og fått 6 er ?
Den veiledende poengsummen for å få 6 er 56 av 60 poeng. Hvis du kun har to feil har du bare mistet 4 poeng, så du kan jo fortsatt få 6. Men husk at poengscore er bare veiledende, og at sensor baserer vurderingen på et helhetsinntrykk av besvarelsen.
Men er dette bra? Hvis du løser alt det andre riktig og f.eks ikke rekker en oppgave og gjør en liten feil på den andre gir det fortsatt et inntrykk av at du er en 6er kandidat? Eller betyr det at de småfeila dine kan kun være +/- feil eller ufarlige slurvefeil?
Jeg tror sensor har i tanke at eksamen er en stressende situasjon og at det er lett å få hjerneteppe. Jeg også fikk feil på oppgaven på del 2 og glemte å sjekke konvergensområde, og kødda også til på å bestemme likningen til den nye kuleflatea i siste deloppgave på del 1 (ja, en kjempe lett oppgave) men den sistnevnte var slurv, så jeg håper jeg får et poeng. Men hvis du fikk riktig på oppgaven om konvergens område på del 1, så har du jo vist kompetanse innenfor temaet, så.... Jeg vet ikke jeg.
Gjest

Greia med eksamen er at dette en en test som i høyeste grad skal være så standardisert som mulig nettopp for å luke ut følelsesladede sensorer og gi en rettferdig vurdering av kandidatene sin forståelse av pensum.

Sensor tar nok ikke spesielt hensyn til at noen er mer nervøse og slurver litt ekstra eller at fjorårets eksamen var syyykt mye lettere, men prøver istedenfor å danne seg et bilde av hvordan kandidaten når opp til læringsmålene. Dette betyr at sensor kan utvise noe skjønn avhengig av helhetsinntrykket og hva annet du har skrevet ned på arket. Ideelt sett skal ikke utenforliggende saker tas hensyn til i vurderingen med mindre det viser seg at en stor majoritet har blitt påvirket av f.eks. en svært dårlig oppgaveformulering. Når du ikke har gjort en oppgave blir det veldig vanskelig for sensor å vite hvorfor oppgaven ikke er gjort. Hadde du ikke tid? Var den for vanskelig? Glemte du det? Med andre ord blir det vanskelig å la tvilen komme deg til gode. Dersom det skal være ubetydelige "slurvefeil" burde kunnskapen og ferdighetene være tydelig demonstrert i en annen del av besvarelsen.

Jeg tror også at de færreste sensorer vil bruke en vurdering av helhetsinntrykket mot deg og trekke deg ned en karakter.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Hvordan løste dere oppgave 5 del 1? (med kjegla).
hmmoo

Neon skrev:Hvordan løste dere oppgave 5 del 1? (med kjegla).
Fant et funksjonsutrykk for linjen, og fant volum ved å bruke formelen for omdreiningslegemt i intervallet [0,4]
NTNUer

Ser flere mener denne er vanskeligere enn V16 eksamen. Mener dere virkelig det? V16 er vel kjent for å være den mest omfattende R2 eksamen som har blitt gitt.
Saras

Gjest skrev:
Saras skrev:Uæææ oppdaga såå mangen feil nå føler jeg :cry:
Håper jeg klarer 4... :''(( hvilken skole jeg kan komme innpå avhenger jo nesten av dette
Hva har du tenkt å studere?
Tenker NHH i Bergen, så økonomi :-)
Stressa

Noen som vet når løsningsforslaget kommer ut?
Svar