R2 - Eksamen 22.mai. Megatråd!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Gjest skrev:
Nei jeg tenker du får maks .5 poeng trekk hvis du får noe trekk i det hele tatt. Men da må du være skikkelig uheldig med sensor asså.
en kompis av meg sa at jeg får 3 poeng trekk fordi jeg gjør d galt
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Gjest skrev:
Gjest skrev:
Nei jeg tenker du får maks .5 poeng trekk hvis du får noe trekk i det hele tatt. Men da må du være skikkelig uheldig med sensor asså.
en kompis av meg sa at jeg får 3 poeng trekk fordi jeg gjør d galt
Så lenge "kompisen" din ikke er sensor, hadde ikke jeg brydd meg særlig :wink:
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Bananiel skrev:
notebook skrev:
Kjemikern skrev:Løsningsforslag kommer når noen snille mennesker orker å bruke tid. Det er ingen som får betalt for å skrive det!
Jeg så akkurat det samme skrevet på en annen tråd, så jeg får vel bruke det samme svaret jeg så der: jo, sensorene blir betalt for å løse oppgavene selv. Tar ikke mer enn 5 min å laste det opp her et sted. Det som gjør R2 folka så utålmodige er fordi R1/S1 løsningsforslaget kom ca. 1-2 dager etter eksamen....
R1 løsningsforslaget (http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 13&t=45440) kom etter et par timer etter eksamen, altså på samme dag. Her var det matematikk.net bruker Lektor Nilsen som la inn arbeidet for et fullstendig løsningsforslag. Tror ikke han fikk betalt for det.
Nei men da får vi vel bare vente pent og rolig :mrgreen:
Gjest

notebook skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:
Nei jeg tenker du får maks .5 poeng trekk hvis du får noe trekk i det hele tatt. Men da må du være skikkelig uheldig med sensor asså.
en kompis av meg sa at jeg får 3 poeng trekk fordi jeg gjør d galt
Så lenge "kompisen" din ikke er sensor, hadde ikke jeg brydd meg særlig :wink:

men hva har jeg egentlig gjort feil da? må jo ha gjort noe feil, hvis han påstår at jeg kommer til å få 3 poeng trekk der?
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Gjest skrev:

men hva har jeg egentlig gjort feil da? må jo ha gjort noe feil, hvis han påstår at jeg kommer til å få 3 poeng trekk der?
Vel greia med induksjonsbeviset er at du skulle bevise at summen av rekka kan bli uttrykt på en viss måte. Først setter du inn det første aktuelle tallet (n=2), så antar du at et tall (t,k,i...) passer i formelen. Til slutt plusser du summen av rekka når n=t og leddet t+1. Da skal du ende med formelen som er gitt i oppgaven, bare at istedenfor n så har du t+1. Det du gjorde var å ta det et steg videre og utvide parantes osv. men ettersom jeg ikke er sensor elns. så vet jeg ikke så mye om du får trekk pga. eller ikke. Men sensor skjønner nok hva du gjorde (utvide parantes) og jeg tipper på at du ikke får noe/mye trekk.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

notebook skrev:
Kjemikern skrev:Løsningsforslag kommer når noen snille mennesker orker å bruke tid. Det er ingen som får betalt for å skrive det!
Jeg så akkurat det samme skrevet på en annen tråd, så jeg får vel bruke det samme svaret jeg så der: jo, sensorene blir betalt for å løse oppgavene selv. Tar ikke mer enn 5 min å laste det opp her et sted. Det som gjør R2 folka så utålmodige er fordi R1/S1 løsningsforslaget kom ca. 1-2 dager etter eksamen....
Sensor får betalt for å rette eksamen. Jeg antar ingen sensor lager fullstendig løsningsforslag for seg selv, de lager vel stikkord og retter med skjønn. Som regel er det brukere av matematikk.net som lager løsningsforslag.
Skogmus
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 21/05-2014 19:04

Feilen din, Gjest, er å sette [tex]\frac{(t+1)!-1}{(t+1)!}=\frac{t^3-t-1}{t^3-t}[/tex]

Dette stemmer ikke for alle [tex]t\in\mathbb{N}[/tex], og da faller beviset ditt sammen. Kan lett vises ved f.eks. t=10: [tex]\frac{11!-1}{11!}=\frac{39916799}{39916800}\neq\frac{10^3-10-1}{10^3-10}=\frac{989}{990}[/tex]. Faller nok sannsynligvis gjennom allerede for lavere t.

Legger ved en egen løsning av induksjonsbeviset:

Du har antatt at [tex]\frac{1}{2!}+\frac{2}{3!}+\frac{3}{4!}+...+\frac{k-1}{k!}=\frac{k!-1}{k!}[/tex]

Da blir induksjonsbeviset [tex]\frac{1}{2!}+\frac{2}{3!}+\frac{3}{4!}+...+\frac{k-1}{k!}+\frac{k}{(k+1)!}=\frac{k!-1}{k!}+\frac{k}{(k+1)!}=\frac{(k+1)(k!-1)}{k(k+1)}+\frac{k}{(k+1)!}=\frac{(k+1)!-(k+1)}{(k+1)!}+\frac{k}{(k+1)!}=\frac{(k+1)!-1}{(k+1)!}[/tex], som vi ønsket.
Sist redigert av Skogmus den 24/05-2017 19:46, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Skogmus skrev:[tex]\frac{(t+1)!-1}{(t+1)!}=\frac{t^3-t-1}{t^3-t}[/tex]

Dette stemmer ikke for alle [tex]t\in\mathbb{N}[/tex], og da faller beviset ditt sammen. Kan lett vises ved f.eks. t=10: [tex]\frac{11!-1}{11!}=\frac{39916799}{39916800}\neq\frac{10^3-10-1}{10^3-10}=\frac{989}{990}[/tex]. Faller nok sannsynligvis gjennom allerede for lavere t.

Legger ved en egen løsning av induksjonsbeviset:

Du har antatt at [tex]\frac{1}{2!}+\frac{2}{3!}+\frac{3}{4!}+...+\frac{k-1}{k!}=\frac{k!-1}{k!}[/tex]

Da blir induksjonsbeviset [tex]\frac{1}{2!}+\frac{2}{3!}+\frac{3}{4!}+...+\frac{k-1}{k!}+\frac{k}{(k+1)!}=\frac{k!-1}{k!}+\frac{k}{(k+1)!}=\frac{(k+1)(k!-1)}{k(k+1)}+\frac{k}{(k+1)!}=\frac{(k+1)!-(k+1)}{(k+1)!}+\frac{k}{(k+1)!}=\frac{(k+1)!-1}{(k+1)!}[/tex], som vi ønsket.

så jeg har gjort alt feil ?
Skogmus
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 21/05-2014 19:04

Hele induksjonsteget har jo falt sammen som følge av den feilen du gjorde, men frem til det er det jo riktig. Antar du vil få noe uttelling på at du gjennomfører steg 1 og 2 av beviset riktig, samt at du viser at du skjønner hvordan induksjon fungerer ved å sette [tex]P(t+1)=P(t)+a_{t+1}[/tex], men selve beviset blir feil.
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:
er det feil å vise at

[tex]\frac{(t+1)!-1}{(t+1)!}=\frac{t^3-t-1}{t^3-t}[/tex]
Hvordan kom du frem til det uttrykket? Prøv å sette inn noen tall for å se om det stemmer.
[tex](t+1)!=t!(t+1)![/tex]
[tex]t!=(t-1)*t[/tex]
Sry, jeg prøvde å være litt pedagogisk slik at du oppdaget feilen din på egenhånd, men ser nå at det bare førte til at du ble villedet av noen andre.

$t! = t \cdot (t-1) \cdot (t-2) ... 1$
$(t+1)! = (t+1) \cdot t \cdot (t-1) \cdot (t-2) ... 1 = (t+1) \cdot t!$
$1! = 1$
$2! = 2 \cdot 1$
$3! = 3 \cdot 2 \cdot 1 = 3 \cdot 2!$
osv.

Slik som Skogmus sa vil du nok få noe trekk. Personlig tror jeg dessverre at du vil få mye trekk ettersom dette er den utfordrende delen av induksjonsbevis.
Gjest

når er fellessensuren?

Dette var forresten en skandaløs eksamen

alt for enkle oppgaver til å være r2....
Gjest

Gjest skrev:når er fellessensuren?

Dette var forresten en skandaløs eksamen

alt for enkle oppgaver til å være r2....
Ikke overdriv!
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

I år mener jeg eksamen var helt grei, og ikke for vanskelig.
Bruhh

Tror dere jeg fortsatt kan få 6er selv om jeg slurva sykt når jeg skulle finne likningen for kuleflaten på oppgave 6 c) (ja, sykt enkel oppgave) og ikke tenkte på at k=3/4 var utenfor konvergensområde på del 2?
Gjest

Bruhh skrev:Tror dere jeg fortsatt kan få 6er selv om jeg slurva sykt når jeg skulle finne likningen for kuleflaten på oppgave 6 c) (ja, sykt enkel oppgave) og ikke tenkte på at k=3/4 var utenfor konvergensområde på del 2?
nei, en 2 er

ha tålmodighet
Svar