R1 Eksamen, del 2 kun digitalt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

Hei. Hadde R1 eksamen i dag. Jeg har tidligere hatt R2 eksamen og er kjent med "systemet". Jeg løste som vanlig del 1 skriftlig, og i del 2 gjorde jeg som vanlig. Løste noen av oppgave skriftlig, og løste noen oppgaver i geogebra/cas når oppgaven spurte om det. Når jeg skulle levere, gjorde jeg som før jul, altså tok jeg screenshot av løsningen min i geogebra, for så å lime det inn i word. Dette har jeg alltid gjort før, men denne gangen gikk det ikke helt problemfritt. Eksaminatoren sa at jeg ikke kunne levere del 2 skriftlig og at alt måtte være digitalt. Hun sa at dette var ny ordning..... Fikk tilslutt levert det jeg hadde løst skriftlig også, ved å si at man ikke kunne løse noen av de på PCen.....

Noen meninger/erfaringer av det samme? Skal ha 1T eksamen neste uke, og da må jeg løse hele del 2 på PC?
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Hadde R1 eksamen i dag også, leverte hele DEL 2 på papir (blanding av håndskrevet og utskrift fra pc).
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

TRCD skrev:Hei. Hadde R1 eksamen i dag. Jeg har tidligere hatt R2 eksamen og er kjent med "systemet". Jeg løste som vanlig del 1 skriftlig, og i del 2 gjorde jeg som vanlig. Løste noen av oppgave skriftlig, og løste noen oppgaver i geogebra/cas når oppgaven spurte om det. Når jeg skulle levere, gjorde jeg som før jul, altså tok jeg screenshot av løsningen min i geogebra, for så å lime det inn i word. Dette har jeg alltid gjort før, men denne gangen gikk det ikke helt problemfritt. Eksaminatoren sa at jeg ikke kunne levere del 2 skriftlig og at alt måtte være digitalt. Hun sa at dette var ny ordning..... Fikk tilslutt levert det jeg hadde løst skriftlig også, ved å si at man ikke kunne løse noen av de på PCen.....

Noen meninger/erfaringer av det samme? Skal ha 1T eksamen neste uke, og da må jeg løse hele del 2 på PC?
Jeg hadde en vakt ifjor som sa jeg ikke kunne bruke word under del 2, fikk bare lov til å tegne grafer i Geogebra. Endte opp med å gjøre noe av det samme som deg - limte det bare inn i word og skrev ut likevel. Jeg har ikke hørt noe om denne nye "ordningen" og jeg har eksamen i R2 på mandag. Be de ta kontakt med eksamensansvarlig hvis noe sånt oppstår igjen, de vet jo hva man kan/ikke kan gjøre. Blir mye surr med de eldre vaktene noen ganger, blir sikkert forvirra av at vi kan bruke PC nå til dags =p
thomas.445

Er det noen som vet karakterskalaen for eksamenen vi hadde i dag (våren 2017)?
R1eksamen

Hva er løsningen på første oppgave del 1? du skulle bruke sannsynlighetsregning til å (gitt at du trekker tilfeldig 5 kort) :

a) finne ut p av å få 3 av 5 kort som har verdien 10

b) finne ut p av få 3 av 5 som har lik verdi.

c) finne ut p av å få 5 kort som alle har lik farge.

dette blir jo hypergeometrisk sannsynlighet fordi hendingene er avhengig av hverandre.

a)

(nCr[4, 3]*nCr[48, 2])/nCr[52, 5]

=94/54145

b)

(nCr[13, 3]*nCr[39, 2])/nCr[52, 5]

=2717 / 33320

c)

(nCr[13, 5]*nCr[39, 0])/nCr[52, 5]

= 33 / 66640

er dette riktig?
Gjest

R1eksamen skrev:Hva er løsningen på første oppgave del 2? du skulle bruke sannsynlighetsregning til å (gitt at du trekker tilfeldig 5 kort) :

a) finne ut p av å få 3 av 5 kort som har verdien 10

b) finne ut p av få 3 av 5 som har lik verdi.

c) finne ut p av å få 5 kort som alle har lik farge.

dette blir jo hypergeometrisk sannsynlighet fordi hendingene er avhengig av hverandre.

a)

(nCr[4, 3]*nCr[48, 2])/nCr[52, 5]

=94/54145

b)

(nCr[13, 3]*nCr[39, 2])/nCr[52, 5]

=2717 / 33320

c)

(nCr[13, 5]*nCr[39, 0])/nCr[52, 5]

= 33 / 66640

er dette riktig?
matteerhaard

hei! Jeg gjorde ihvertfall akk. Det samme, så håper det va riktig!:)
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

matteerhaard skrev:hei! Jeg gjorde ihvertfall akk. Det samme, så håper det va riktig!:)
oppgave a er riktig men b og c er feil. ettersom nettop den sannsynligheten dere regnet ut kan gjentas. Altså i tilfellet på b så kan man trekke 3x av samme verdi på 13 forskjellige måter gitt at det er 13 forskjellige verdier for hver farge, så multipliser med 13.
for c er det multiplisert med 4 for at man kan trekke 5 av samme farge på 4 forskjellige farge-kort.

Løsningsforslag til R1 er lagt ut av @lektornilsen på en annen post.
Bekymret elev

Er det noen som vet karakterskalaen for eksamenen vi hadde i dag (våren 2017)?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Bekymret elev skrev:Er det noen som vet karakterskalaen for eksamenen vi hadde i dag (våren 2017)?
Pleier å være slik:

0-11 - 1
12-23 - 2
24-34 - 3
35-44 - 4
45-55 - 5
56-60 - 6
Svar