S1 eksamen 19.mai!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Matematikkandidat

Sigvat skrev:Ser at del 2 - oppgave 2d har noen snedige poeng, men tviler på at man mister mer enn ett av de to poengene om man overså at de tre grønne etter hverandre kan være hvor som helst i serien av lyskryss.
Løsningsforslaget som jeg har utarbeidet og lagt ut til mine elever svarer dette på oppgaven:

2d) Bruker multplikasjonsprinsippet her. Sannsynligheten for tre grønne fulgt av syv rød er:
0,4^3 ∙ 0,6^7 = 1,792∙10^(-3)
De «tre grønne etter hverandre» kan være «1,2 og 3», «2, 3 og 4», …, «8, 9 og 10». Totalt åtte muligheter. Ganger derfor opp dette svaret med 8 og får 0,0143
Sannsynligheten tre grønne lys etter hverandre og syv røde lys ellers er 1,43%.


Løsningsforslaget til Augedal som ligger ute på matematikk.net er nok i skrivende stund feil på denne oppgaven, den tar blant annet ikke hensyn til at alle de syv andre lyskryssene skal være røde.
Fint at man likevel kan få poeng selv om oppgaven ikke løses helt riktig. Jeg multipliserte faktisk med 8, men klarte å telle feil da jeg skulle skrive om til prosent, og streket under 14,3% som svar framfor 1,43%. Et annet sted glemte jeg et komma, og på siste oppgave skrev jeg inn feil tall, men løste ellers rett. Gjorde flere slike slurvefeil da jeg knapt sov natten før, så er redd det ødelegger resultatet mitt fullstendig (håper på 5), selv om det egentlig ikke var en eneste oppgave jeg ikke forstod hvordan skulle løses. Må håpe sensorene i faget er tilbøyelige til å gi noe uttelling selv om man taster feil eller blingset på en oppgaven.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev:hvordan gjorde dere denne?
lg3a-lga^3+2lga
[tex]lg(3a)-lg(a)^3+2*lg(a)[/tex]

[tex]lg(3)+lg(a)-3*lg(a)+2*lg(a)[/tex]

[tex]lg(3) + (lg(a)-3*lg(a)+2*lg(a)) = lg(3)[/tex]
ivanovcc

Hei, jeg lurer på en ting.
Tror dere at hvis man får 2-3 poeng mindre (f.eks. 34 poeng når grensen for 4 er 36), skal man få det nærmeste karakteren.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

ivanovcc skrev:Hei, jeg lurer på en ting.
Tror dere at hvis man får 2-3 poeng mindre (f.eks. 34 poeng når grensen for 4 er 36), skal man få det nærmeste karakteren.
Da får du 3, en veldig sterk 3er. På eksamen får man kun helkarakterer, og skalaene gjelder alle grader av en bestemt karakter. For eksempel hvis skalaen på 4 er fra 36-43 så vil alle poengsummer innenfor den grensen tilsvare 4.

Sensor kan finne på å gi poeng for rett fremgangsmåte og gode resonnement selv om du ikke kom helt i mål med oppgaven.
Yoyoyo

På oppg 1a)
Skrev x = 0 og x = 5 i stedet for v (eller).
Fortsatt riktig?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Yoyoyo skrev:På oppg 1a)
Skrev x = 0 og x = 5 i stedet for v (eller).
Fortsatt riktig?
Det er strengt tatt feil å si "og" der, men jeg tviler på at sensor bryr seg.
Bilde
Annnnnnni

Såå, i dag fikk vi karakteren tilbake. Hvordan gikk det med folk? Synes personlig det gikk veldig bra :D
Yoyoyo

Fikk 4, Duda?:)
Annnnnnni

Ble en 6'er på meg :)
Svar