Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
André

Hei!
Jeg sitter med oppgaven under og lurte på hvordan en skal gjøre b) delen. Første delen med å dobbeltderivere gikk greit, men å finne x-verdien til vendepunktet og gi en tolkning forstår jeg ikke helt hvordan man skal gjøre. Er det noen som har løsning til det?

Et tredjegradspolynom kan skrives på faktorisert form f(x) = d · (x − a)(x − b)(x − c).
a) Finn f′′(x) med CAS.
b) Finn x-verdien til vendepunktet til f. Gi en tolkning av svaret.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Definer [tex]f(x)[/tex] ved [tex]f(x):=d (x − a)(x − b)(x − c)[/tex], da kan du bruke Løs[likning] slik:
Løs[f''(x)=0] og vi får x-koordinaten. Hva de mener med at vi skal tolke svaret er jeg usikker på, dessverre.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
André

Definer f(x) ved f(x):=d(x−a)(x−b)(x−c), da kan du bruke Løs[likning] slik:
Løs[f''(x)=0] og vi får x-koordinaten. Hva de mener med at vi skal tolke svaret er jeg usikker på, dessverre.
Når jeg putter dette inn i ggb. så får jeg bare {} som svar. Vet ikke om det er jeg som putter inn noe feil, men jeg prøvde på nytt med det som du skrev over.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Husket du kolon når du definerte f(x)? Hvis ikke så vet ikke CAS hva du referer til.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
André

Nå fikk jeg det til ved å skrive gnagetegnet imellom hver av de når jeg satte inn, slik at f(x):=d*(x-a)*(x-b)*(a-c). Det var bare de som manglet for å finne ut hva svaret skulle bli.
Mange takk for hjelpen.
Svar