Trenger hjelp til å lage en formel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Undrene
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 27/03-2017 07:42

Jeg er ikke noe flink i matte, men jeg driver og måler noen verdier i en kabel pr lengdeenhet, og jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg frem til en formel utifra følgende problemstilling:
Jeg måler en gitt verdi (x1) i en kabel som er 777 meter (l1). Så måler jeg en annen gitt verdi (x2) i en kabel som er 4526 meter (l2). Men ved den gitte verdi (x1) må jeg multiplisere verdien med 21 for at produktet skal bli lengden (l1). Mens ved den gitte verdi (x2) må jeg multiplisere verdien med 24 for at produktet skal bli lengden (l2). Det er altså en progressiv økende faktor her. Er det mulig å lage en formel for dette ?

Takknemlig for svar :)
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Så du mener [tex]21x_1 = l_1[/tex] og [tex]24x_2 = l_2[/tex], stemmer det at [tex]x_1 \neq x_2[/tex]? Er det noen sammenheng mellom x-verdiene eller er det tilfeldige tall?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Undrene
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 27/03-2017 07:42

hco96 skrev:Så du mener [tex]21x_1 = l_1[/tex] og [tex]24x_2 = l_2[/tex], stemmer det at [tex]x_1 \neq x_2[/tex]? Er det noen sammenheng mellom x-verdiene eller er det tilfeldige tall?
Ja det var slik jeg mente. x verdiene er forskjellige målte verdier
Svar